PUW Gdańsk: Kolejowy dostęp do portów w Gdyni i Gdańsku. Konferencja
Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk ” oraz Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” to temat konferencji prasowej, która odbyła się w Lokalnym Centrum Sterowania gdyńskiego portu.
W spotkaniu wzięli udział m.in. Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich, Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia i Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Prace przy poprawie kolejowego dostępu do portu morskiego w Gdyni osiągnęły półmetek. Zabudowano blisko 70 km nowych torów oraz 166 rozjazdów. Teraz wkraczają w kolejną fazę. Prowadzone są m.in. roboty ziemne wzmacniające i stabilizujące podłoże. Układane są nowe tory, zabudowywane rozjazdy oraz montowane elementy sieci trakcyjnej, budowane są dwa nowe wiadukty kolejowe. Wyremontowano już most nad rzeką Chylonką. Zakończenie umowy planowane jest w II połowie 2023 r.
Z nowego Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia Port - oddanego do użytku w marcu 2022 r. prowadzony jest ruch pociągów do nabrzeży gdyńskiego portu. W ciągu doby dyżurni ruchu zapewniają sprawne i bezpieczne przejazdy około 50 pociągów wjeżdżających i wyjeżdżających z portu z ładunkami oraz podczas około 230 jazd manewrowych.
Inwestycja PLK o wartości ponad 2,6 mld zł poprawia skomunikowanie nabrzeży w Gdyni i Gdańsku z siecią kolejową. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) Łącząc Europę”.
Realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekty poprawiające kolejowy dostęp do polskich portów morskich, zwiększają ich potencjał, co przyczynia się do rozwoju gospodarki kraju. Istotny jest aspekt ekologiczny, ponieważ przewóz ładunków z wykorzystaniem nowoczesnej kolei to alternatywa dla transportu drogowego. powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Z kolei wojewoda Dariusz Drelich podkreślił, że Porty w Gdańsku i Gdyni, konkurencyjne wobec innych portów na Bałtyku, to nasza chluba. Nie tylko Pomorza, ale i całej Polski. Dzięki modernizacji i budowie przejazdów kolejowych porty będą mogły pozyskać nowych kontrahentów, zwiększą przeładunki, które już dziś biją rekordy. Rozbudowa obwodnicy, S6, czy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną to rama transportowa, która dla portów również ma kolosalne znaczenie. Gdyby nie rozwój dróg, nie miałyby takich perspektyw. To bardzo ważne, że modernizacji dróg towarzyszą inwestycje kolejowe. Pomorskie jest na dobrym torze!
Wojewoda Pomorski w ramach zadania Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni, w latach 2019 i 2020 przyjął kilkanaście zgłoszeń robót budowlanych oraz wydał 6 pozwoleń na budowę.
Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku, gdansk.uw.gov.pl/5860-kolejowy-dostep-do-portow-w-gdyni-i-gdansku-konferencja
Autor: krystian