Prawo konsumenta do zwrotu i złożenia reklamacji

Prowadzenie sprzedaży w sklepach stacjonarnych budzi często wiele ważnych pytań, jednym z zagadnień wymagających szczegółowego omówienia jest prawo zwrotu zakupionego towaru. Przy czym bardzo ważne jest odróżnienie konsumenta od przedsiębiorcy, tego drugiego nie dotyczy możliwość zwrotu. Na początku ubiegłego roku wprowadzono w tym zakresie pewne zmiany, które polegają na tym, że zakup niepowiązany z prowadzoną działalnością jest uznawany za konsumencki. W związku z tym taka osoba ma prawo zwrócić kupiony produkt.
Reklamacja, a zwrot
W kontekście zakupów internetowych konsument może zwrócić towar w oparciu o prawo do odstąpienia od umowy oraz na podstawie reklamacji. W pierwszym przypadku nie musi podawać przyczyny. Jeżeli natomiast korzysta ze swoich praw z tytułu rękojmi, może wymagać zwrotu produktu nawet do dwóch lat od daty zakupu. Z prawa do zwrotu bez podania przyczyny można skorzystać tylko w ciągu 14 dni od daty odbioru produktu. Nieco inaczej wygląda kwestia praw konsumenta w sklepach stacjonarnych, w których nie ma on prawa zwrócić zakupionego towaru. Dzieje się tak, ponieważ klient może na miejscu dokładnie obejrzeć produkt, przymierzyć i stwierdzić, że coś ewentualnie nie pasuje. Tak wyglądają przepisy prawa, ale sprzedawca może z własnej woli dać swoim klientom możliwość zwrotu, samodzielnie jednak określa czas przysługujący na to. Dość często spotykana jest praktyka udostępniania klientom możliwości wymian jednego produktu na inny. Istnieje nieograniczona liczba rozwiązań, inspiracje można znaleźć na stronie jakwykonac.pl.
Kwestia zwrotów w sklepach stacjonarnych
Zasady dokonywania zwrotów w sklepach stacjonarnych są ustanawiane indywidualnie, przepisy prawa ich nie regulują. Zakładając, że są one umożliwione, muszą zostać określone ich terminy i stan zwracanego produktu. W przypadku ubrań niezbędny jest komplet wszystkich metek i paragon bez tego ostatniego sprzedawca nie musi uwzględnić zwrotu. Wiele podobnych zastrzeżeń wskazywanych jest w tematycznych wpisach publikowanych na przykład na stronie jakwykonac.pl. Całkowicie normalnym warunkiem zwrotu jest oddanie produktu w oryginalnym opakowaniu, tak może być w sklepach z zabawkami. Sprzedawca przyjmując zwrot wystawia produkt ponownie na półkę, oferując możliwość jego zakupu. Nieestetyczne, zniszczone opakowanie nie zachęci żadnego klienta. Klient sklepu stacjonarnego może jednak złożyć reklamację z tytułu uszkodzonego produktu, z tym, że wada ta nie mogła być zauważona w trakcie sprzedaży. Warunki zgłaszania reklamacji w takich przypadkach regulują przepisy kodeksu cywilnego, które jasno wskazują możliwości rozwiązania tej sytuacji. Klient może wymagać naprawy produktu lub wymiany, jeżeli żadne z tych żądań nie może być spełnione, wówczas musi nastąpić zwrot środków. Postępuje się tak również w sytuacji, gdy ewentualna naprawa jest bardzo kosztowna, na tyle, że przekroczyłaby wartość przedmiotu. Jak widać sprzedaż w sklepie internetowym i stacjonarnym różni się pod względem zgłaszania roszczeń przez klientów.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski