PUW Gdańsk: Droga Czerwona do Portu Gdynia. Umowa podpisana

4 min czytania

Droga Czerwona połączy gdyński port z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy, dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta i zastąpi Estakadę Kwiatkowskiego. Umowę o sfinansowaniu prac przygotowawczych do budowy Drogi Czerwonej w Gdyni podpisali dziś Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, Radosław Kantak, członek zarządu CPK i Grzegorz Dziedzina, wiceszef GDDKiA. Na spotkaniu obecny był Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekaże na ten cel 20 mln zł. Inwestycja CPK zapewni połączenie Portu Gdynia z Obwodnicą Trójmiasta (trasą S6), a także z autostradą A1 i Portem Solidarność.

W Porcie Gdynia przeładowywanych jest rocznie ponad 20 mln ton towarów i odprawianych prawie milion pasażerów. Wynik stanowi prawie 25 proc. wszystkich przeładunków w polskich portach. Gdynia ze swoim portem jest elementem unijnej sieci TEN-T, w skład której wchodzą strategiczne europejskie szlaki drogowe i kolejowe oraz tzw. infrastruktura punktowa, np. porty lotnicze i morskie.

Budowa Drogi Czerwonej to inwestycja o dużym znaczeniu gospodarczym, nie tylko w wymiarze lokalnym. Będzie to tzw. ostatnia mila bezpośrednio włączająca gdyński port do sieci dróg ekspresowych i autostrad, co poprawi atrakcyjność inwestycyjną Trójmiasta dla przedsiębiorców z całego świata. Droga Czerwona zapewni dalszy rozwój Portu Gdynia, ale będzie miała ogromne znaczenie również dla ogólnopolskiego Programu CPK mówił wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

- Ta inwestycja domyka ramę drogową na Pomorzu podkreślił wojewoda Dariusz Drelich, przypominając m.in. że fragment trasy S6 nazywanej Drogą kaszubską jest już prawie gotowy. Poprawa kolejowego dostępu do portu morskiego w Gdyni także wkracza w kolejną fazę. Cieszymy się z każdego kolejnego kilometra drogowego i kolejowego. Rozbudowa infrastruktury przekłada się nie tylko na rozwój gospodarczy Pomorza ale i całej Polski.

Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, czyli bezpośredniego łącznika z Obwodnicą Trójmiasta, to 2,7 mld zł. Koszty procesu przygotowawczego, które zostaną sfinansowane przez spółkę CPK, to ok. 20 mln zł. Budowa Drogi Czerwonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma potrwać ok. 5 lat.

Finansowanie prac przygotowawczych dla budowy Drogi Czerwonej zostało przewidziane w Programie Społeczno-Gospodarczym CPK, który wchodzi w skład Programu Wieloletniego CPK. Ten ostatni zapewnia finansowanie do 2023 r. prac przygotowawczych na potrzeby inwestycji lotniskowych, kolejowych i drogowych CPK.

Dzięki budowie Drogi Czerwonej uzyskany zostanie efekt synergii między Portem Gdynia a CPK. Liczymy na to, że nastąpi zwielokrotnienie przeładunków cargo i przewozów pasażerskich. Z jednej strony, kontenery przypływające statkami będą mogły dotrzeć bezpośrednio do Portu Solidarność. Z drugiej strony, towary z CPK będą mogły być transportowane do innych krajów także przez Drogę Czerwoną i Port Gdynia dodał Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Ruch pasażerski i lotnicze cargo to dwa kluczowe elementy Portu Solidarność. Jak wynika z prognoz IATA, Port Solidarność może mieć ok. 20 proc. udziału w rynku cargo Europy Środkowo-Wschodniej już w pierwszym okresie funkcjonowania. Dla porównania - Lotnisko Chopina obsługuje mniej niż 1 proc. wszystkich towarów transportowanych drogą powietrzną w Europie. Obecnie aż 62 proc. cargo lotniczego z naszego regionu Europy jest wywożone do lotnisk w Europie Zachodniej.

Dla ułatwienia obsługi trójmiejskich portów istotne znaczenie będą miały przygotowywane kolejowe inwestycje pasażerskie CPK, które uwolnią przepustowość dla przewozów cargo. Kluczowa jest budowa tzw. CMK-Północ, czyli wydłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej przez CPK do Gdańska (docelowo umożliwi one czasu przejazdu z Trójmiasta do Warszawy w 1 godz. 45 min, a do CPK w półtorej godziny), a także modernizacja istniejących linii kolejowych nr 131, 201 i 202 przez Trójmiasto do Słupska.

Inwestycje kolejowe w rejonie Portu Gdynia przyczynią się w przyszłości do połączenia z siecią budowaną w ramach CPK (w tym z węzłem w sąsiedztwie Portu Solidarność). Towary przypływające na statkach będą mogły być przeładowywane w Porcie na tory, następnie dojeżdżać do Gdańska, a tam linią kolejową CPK (tzw. szprychą” nr 1), czyli CMK-Północ dojeżdżać do Portu Solidarność i zlokalizowanego w jego sąsiedztwie intermodalnego terminala przeładunkowego.

Centralny Port Komunikacyjny to nowy system transportowy, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie Port Solidarność oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 szprych” CPK. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 tys. km nowych linii kolejowych.

Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku, gdansk.uw.gov.pl/5864-droga-czerwona-do-portu-gdynia-umowa-podpisana

Autor: krystian