- Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim została otwarta! – ogłosił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk po zakończeniu przez kpt. ż.w. Pawła Perkoza, kapitana portu Nowy Świat procedury śluzowania. Jako pierwszy śluzę przepłynął Zodiak II należący do Urzędu Morskiego w Gdyni. Od jutra kanał, którego spektakularna budowa była jedną z najbardziej skomplikowanych inwestycji hydrotechnicznych w Polsce, będzie dostępny dla innych jednostek pływających.

Uroczystości z udziałem najwyższych władz państwowych z Prezydentem RP Andrzejem Dudą i Premierem RP Mateuszem Morawieckim na czele, a także z członkami rządu, prezesem PiS Jarosławem Kaczyńskim, wojewodą pomorskim Dariuszem Drelichem, dyrektorem Urzędu Morskiego w Gdyni kpt. ż.w. Wiesławem Piotrzkowskim, przewodniczącym Konwentu Morskiego Zbigniewem Sulatyckim, przedstawicielami wielu instytucji, służb i samorządów rozpoczęły się od podniesienia biało - czerwonej i odegrania Mazurka Dąbrowskiego.

- Jako prezydent Rzeczypospolitej Polski, który z ramienia i decyzji moich rodaków sprawuje niezwykły mandat, chcę ogłosić, że mimo trudnego położenia geopolitycznego Polski, mimo wichrów wojen, milionowych strat w narodzie, mimo wszystkich przeciwności, trudnych czasów, mimo lat komunizmu i wszystkiego tego, co stało się w ciągu ostatnich 30 lat Polska zwycięża, zwycięża dziś tutaj, na Mierzei Wiślanej – powiedział Prezydent Andrzej Duda, dodając, że - to wielkie zwycięstwo Polski, patriotów i tych, którzy rozumieją znaczenie suwerenności. Państwo, które rozumie swój potencjał i znaczenie, nie może sobie pozwolić na to, by być zależnym, by ktoś inny decydował o jego ważnych i strategicznych sprawach (…) Ukończenie tej inwestycji to zwycięstwo na przekór wielkim interesom i wielkim pieniądzom, które te interesy wspierają.

Z kolei premier Mateusz Morawiecki nazwał otwierany kanał żeglugowy - drogą wolności, nowych szans i nowych możliwości. - Zrywamy dzisiaj symbolicznie w dniu 83. rocznicy napaści ZSRR na Polskę ostatnie pęta naszej w zależności od Związku Radzieckiego a później od Rosji (…). Ten kanał to nie jest zwykły kanał żeglugowy. On niesie ważną historię(…). We współczesności pierwszym, który rzucił hasło przekopu przez Mierzeję Wiślaną był prezydent Lech Kaczyński, później to dzieło w 2006 roku podjął premier Jarosław Kaczyński – przypomniał szef rządu.

- To jest pierwszy krok, najważniejszy, decydujący. Ale musimy myśleć dzisiaj o kolejnych (…) Wierzę, że to początek czwartego portu Rzeczypospolitej, że to nowy impuls dla rozwoju tej ziemi. Ale przede wszystkim wierzę, że to kolejny akt tego, co przez długie lata było naszym marzeniem, także po 1989 roku - by Polska była naprawdę niepodległa, naprawdę suwerenna, i była silnym, poważnym, liczącym się państwem – podkreślił premier Jarosław Kaczyński.


Fot. Grzegorz Jakubowski/KPRP

Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę kanał łączący Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską nabrał ogromnego znaczenia. Dotychczas polskie jednostki musiały za każdym razem uzyskiwać zgodę Rosji na przepłynięcie przez Cieśninę Piławską. Po otwarciu kanału problem zniknie, skróci się także droga dla jednostek płynących z zatoki na zalew. Prace na Mierzei Wiślanej rozpoczęły się w październiku 2019 roku. Ich inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą pierwszej części tej inwestycji zostało konsorcjum NDI/Besix. Przy budowie przekopu Mierzei Wiślanej sięgnięto po wiele nowatorskich na skalę światową rozwiązań np. w falochrony wmontowano betonowe prefabrykaty, dzięki którym udało się zmniejszyć ilość potrzebnego betonu i zwiększono odporność falochronów na zmiany klimatyczne, Wykonano też dwa mosty obrotowe, dzięki którym ruch statków nie zakłóci ruchu samochodowego nad kanałem żeglugowym. Czytaj więcej o budowie - www.umgdy.gov.pl

Fotorelacja z uroczystości na naszym profilu Facebook