Po co edukacja obywatelska w szkołach - debata w Gdańsku podczas 9. Tygodnia Demokracji

3 min czytania
Po co edukacja obywatelska w szkołach - debata w Gdańsku podczas 9. Tygodnia Demokracji

Na debacie podczas 9. Gdańskiego Tygodnia Demokracji mówiono o praktycznym wymiarze nowego przedmiotu w szkołach, projektach uczniowskich i walce z dezinformacją. Spotkanie zgromadziło kuratora oświaty, nauczycieli i działaczy mediów.

  • Zobacz jak Gdańsk wprowadza edukację obywatelską
  • Wejdź w praktykę szkół - projekty uczniowskie i edukacja medialna
  • Posłuchaj ekspertów i działaj lokalnie

Zobacz jak Gdańsk wprowadza edukację obywatelską

Podczas dyskusji w ramach 9. Gdańskiego Tygodnia Demokracji głos zabrali przedstawiciele pomorskiego kuratorium, nauczyciele i dziennikarze. Moderowali ją Sandra Krawczyk z VI LO i Wołodymyr Orliuk z IX LO w Gdańsku. Tematem był nowy przedmiot w szkołach, który ma wyjść poza tradycyjną wiedzę o społeczeństwie i skupić się na praktycznych umiejętnościach obywatelskich.

“Po pierwsze pokazujemy wagę takich pojęć, jak obywatelskość i postawy społeczne. Poza tym w ramach tego przedmiotu pojawia się tzw. projekt uczniowski. Oddajemy wam przestrzeń, żebyście tworzyli działania, które będą miały wpływ na waszą rzeczywistość, na wasze szkoły. Sam jestem ciekaw, co wymyślicie.”
Grzegorz Kryger, pomorski kurator oświaty

“Wchodząc w dorosłość, będziecie tworzyć nowe pokolenie, pokolenie ludzi świadomych, krytycznie myślących, potrafiących szukać informacji i oddzielić prawdę od fałszu.”
Grzegorz Kryger, pomorski kurator oświaty

Wejdź w praktykę szkół - projekty uczniowskie i edukacja medialna

Nowy przedmiot stawia akcent na działanie: w programie przewidziano projekty uczniowskie, które mają realnie wpłynąć na szkolne otoczenie. Nauczyciele liczą, że to nie tylko teoria, lecz także nauka współpracy, szacunku dla różnorodności i obywatelskiego zaangażowania.

“To nie jest już “wiedza o społeczeństwie”, ale praktyczne podejście do kształtowania podstaw. Edukacja obywatelska ma nauczyć młodzież, jak używać na co dzień szacunku do drugiego, różnorodności czy współpracy.”
Joanna Nikulin-Stawińska, nauczycielka języka angielskiego i koordynatorka projektu Edukacja do kultury

Do programu nauczania od przyszłego roku dołączy także edukacja medialna, co jest odpowiedzią na rosnące znaczenie mediów społecznościowych i problem dezinformacji.

“Młodzi ludzie spędzają w telefonie więcej czasu niż w szkole. Nauczyciele nie wiedzą, co trenduje na Tik Toku. Tymczasem 80 procent dezinformacji na świecie pochodzi z Rosji i dotyczy wszystkiego: szczepionek, demokracji, wolności. Dlatego od przyszłego roku do szkół wchodzi także przedmiot edukacja medialna. Nie jesteśmy w stanie non stop być na wysokim poziomie czujności. Dlatego szkoła musi być azylem i strefą bezpieczeństwa. Powoli też musimy nauczyć młodych ludzi uniezależnienia się od ekranów telefonów.”
Jarosław Włodarczyk, Press Club Polska

Posłuchaj ekspertów i działaj lokalnie

Debata w Gdańsku to sygnał, że zmiany w szkolnictwie mają wymiar praktyczny i lokalny. Kuratorium oświaty, szkoły i organizacje pozarządowe zachęcają do współpracy przy projektach uczniowskich i wdrożeniu lekcji o mediach. Dla nauczycieli to też wezwanie do aktualizacji kompetencji, by lepiej rozumieć cyfrowy świat uczniów i tworzyć bezpieczne szkolne przestrzenie.

Spotkanie podczas 9. Gdańskiego Tygodnia Demokracji pokazuje, że edukacja obywatelska ma stać się w szkole nie tylko przedmiotem, lecz narzędziem do kształtowania postaw i ochrony przed dezinformacją.

na podstawie: Urząd Miejski Gdańsk.

Autor: krystian