Gdańsk i sąsiedzi podpisali list intencyjny ws. budowy ważnego łącznika

3 min czytania
Gdańsk i sąsiedzi podpisali list intencyjny ws. budowy ważnego łącznika


Gdańsk angażuje się w budowę ważnego łącznika drogowego, który ułatwi życie mieszkańcom metropolii i usprawni komunikację między dzielnicami. To krok, który może zmienić codzienne dojazdy i poprawić mobilność całego regionu.

  • Wspólne działania samorządów wokół inwestycji drogowej w Gdańsku i okolicach
  • Gdańsk wspiera projekt mimo braku bezpośredniego przebiegu drogi na swoim terenie
  • Koszty i harmonogram budowy łącznika drogowego blisko Gdańska

Wspólne działania samorządów wokół inwestycji drogowej w Gdańsku i okolicach

W Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim odbyło się ważne spotkanie, podczas którego podpisano list intencyjny dotyczący budowy nowego łącznika drogowego z Obwodnicą Metropolii Trójmiasta (OMT). W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele województwa pomorskiego, powiatu kartuskiego, miasta Gdańska, Gdyni oraz gminy Żukowo. Inicjatorem współpracy był wicewojewoda pomorski Emil Rojek.

Nowa droga ma połączyć węzeł Chwaszczyno z ulicą Oliwską (droga wojewódzka nr 218) na terenie gminy Żukowo oraz osiedlem Kacze Buki w Gdyni. Dzięki temu mieszkańcy tych obszarów unikną konieczności korzystania z mniej wygodnych i bardziej zatłoczonych węzłów na OMT, takich jak Miszewo czy Wielki Kack.

Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, podkreślił potrzebę szybkiego sfinansowania inwestycji przez wszystkie zaangażowane samorządy. Zaznaczył też, że sam miał okazję niedawno przetestować nowo otwarty fragment obwodnicy i doskonale rozumie wyzwania związane z dojazdem do Gdyni z Chwaszczyna.

Gdańsk wspiera projekt mimo braku bezpośredniego przebiegu drogi na swoim terenie

Choć planowany odcinek będzie przebiegał głównie przez teren gminy Żukowo, miasto Gdańsk zdecydowało się aktywnie partycypować w kosztach przedsięwzięcia. Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa, wyjaśnił motywacje tego wsparcia:

  • Mimo tego, że ta infrastruktura nie będzie budowana na terenie miasta Gdańska mamy świadomość, że jako stolica metropolii mamy swoje obowiązki. Wynikają one z tego, że bardzo wielu mieszkańców czy to metropolii czy dalszej części naszego regionu załatwia dużo spraw w Trójmieście. Jeździ do Gdańska do pracy, szkół, urzędów, instytucji kultury i sportu.Dlatego, z wielką radością przyjęliśmy inicjatywę wicewojewody Emila Rojka przy wsparciu marszałka pomorskiego, poprawiającą mobilność mieszkańców na terenie całej metropolii.Ta inwestycja spowoduje też większe zainteresowanie przyjazdem do Gdańska. Jak samorządowcy metropolii potrafimy współpracować ze sobą

Ta deklaracja pokazuje rosnącą świadomość znaczenia integracji transportowej całego obszaru metropolitalnego dla komfortu życia jego mieszkańców.

Koszty i harmonogram budowy łącznika drogowego blisko Gdańska

Za realizację inwestycji odpowiadać będzie powiat kartuski. Starosta Bogdan Łapa poinformował, że szacunkowy koszt budowy łącznika wraz ze średniej wielkości rondem wyniesie około 14 milionów złotych. Prace mogą ruszyć już w 2026 roku i potrwać od półtora do dwóch lat.

Szczegóły dotyczące podziału kosztów między poszczególnymi samorządami będą ustalane podczas kolejnych rozmów. Tymczasem mieszkańcy mogą cieszyć się z postępu prac nad Obwodnicą Metropolii Trójmiasta – pierwsza połowa trasy o długości 16 kilometrów została oddana do użytku 18 czerwca 2025 roku.

Cała obwodnica ma mieć 32 kilometry i połączy Chwaszczyno z Gdańskiem Południe. Drugi etap budowy planowany jest na jesień tego samego roku.

Urząd Miejski w Gdańsku

Autor: krystian