Z programu Ministerstwa Zdrowia Domowa Opieka Medyczna dla pacjentów z COVID-19 skorzystało już 35 tysięcy osób, które wygenerowały ponad milion pomiarów z pulsoksymetrów. Minister Zdrowia dr Adam Niedzielski oraz Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich odwiedzili dziś wspierające program Centrum Kontaktu PZU Zdrowie w Gdańsku i odpowiadali na pytania dziennikarzy.

- Wyniki epidemiczne wskazują, że sytuacja jest bardzo trudna. Dziś mieliśmy ponad 15 tysięcy przypadków, o 3,5 więcej niż przed tygodniem (…) Notujemy także bardzo wysoki wzrost zleceń na wymazy (…) To wszystko świadczy o tym, ze trzecia fala się rozpędza – powiedział podczas konferencji minister Adama Niedzielski, dodając że dziś zapadła decyzja o uruchomieniu w 9 województwach (pomorskim dolnośląskim, lubuskim, mazowieckim, opolskim, śląskim, warmińsko-mazurskim, podkarpackim i wielkopolskim) szpitali tymczasowych.

Dodajmy, że szpital tymczasowy w Sopocie (MSWiA przy ul. Bitwy pod Płowcam) już działa, uruchomiony zostanie szpital tymczasowy w halach MTG AmberExpo przy ul. Żaglowej w Gdańsku.

Adam Niedzielski poinformował także o udostępnieniu Polakom maseczek (w związku z zakazem noszenia przyłbic, szalików, chust itp.). Do Pomorskiego trafi 10 mln sztuk. Dystrybucją zajmie się wojewoda.

- Spotykamy się w centrum kontaktu, także po to by zaakcentować, jak ważne jest by osoby chore korzystały z pulsoksymetrów - powiedział minister.

W Pomorskiem, liczba łóżek dla pacjentów z koronawirusem utrzymywana jest odpowiednim poziomie – na co zwrócił uwagę wojewoda Pomorski Dariusz Drelich. -- Pamiętamy również o osobach leczonych poza szpitalami. Monitowanie stanu zdrowia jest tutaj niezwykle istotne. Pozwala w odpowiednim momencie zareagować, wezwać pomoc. Dlatego program Ministerstwa Zdrowia i PZU Zdrowie to kolejny ważny instrument walki z COVID -19 – mówił .

Wojewoda poinformował również, że decyzją Ministra Zdrowia, Pomorskie otrzymało pieniądze na uruchomienie dodatkowych zespołów ratownictwa medycznego.

Domowa Opieka Medyczna
DOM działa od początku listopada ub. r. i jest odpowiedzią na zwiększone zapotrzebowanie na stałą opiekę medyczną dla pacjentów z koronawirusem. Łącznie pacjenci wygenerowali już ponad milion pomiarów, z czego blisko 60 tysięcy spowodowało alerty, które trafiły do Centrum Kontaktu PZU Zdrowie. Dotychczas, dzięki interwencji konsultantów, prawie 1500 pacjentów w stanie zagrożenia życia trafiło w porę pod opiekę zespołu ratownictwa medycznego.

Program powstał, aby zapewnić poczucie bezpieczeństwa osobom chorującym na COVID-19 w domu. Cztery miesiące po jego uruchomieniu widzimy wymierne efekty, z których najważniejsze są uratowane ludzkie życia. Oprócz monitorowania parametrów życiowych, nie zapominamy o opiece psychologicznej, potrzebnej w trakcie choroby. Eksperci podkreślają, że zdrowie psychiczne ma szczególne znaczenie dla całościowego procesu wyzdrowienia – wyjaśnia Anna Janiczek, prezes Zarządu PZU Zdrowie.

Lekarze PZU Zdrowie z Centrum Kontaktu PZU Zdrowie udzielili 6000 teleporad pacjentom objętych programem. Co ważne, z konsultacji mogą skorzystać także pacjenci, których pomiary pozostają w normie i nie generują żadnego alertu. Dodatkowo pacjenci otrzymują dostęp do bezpłatnej porady psychologicznej. Centrum Kontaktu PZU Zdrowie działa 24 godziny na dobę. Dyżurują w nim lekarze, pielęgniarki, a także grupa najbardziej doświadczonych pracowników infolinii medycznej PZU Zdrowie.

Jak działa program Domowa Opieka Medyczna:

1. Pacjent otrzymuje bezpłatnie pulsoksymetr, za pomocą którego samodzielnie monitoruje puls oraz poziom tlenu we krwi, czyli kluczowe pomiary podczas chorowania na COVID-19;
2. Możliwe jest połączenie urządzenia z aplikacją PulsoCare TenderHut lub wysłanie pomiaru poprzez formularz na stronie internetowej;
3. Jeśli stan pacjenta się nagle pogorszy, aplikacja automatycznie wysyła alert o nieprawidłowym wyniku do Centrum Kontaktu, które obsługuje PZU Zdrowie;
4. Konsultant niezwłocznie dzwoni do pacjenta i w razie potrzeby umawia dla niego telekonsultację lekarską, aby ustalić dalszy sposób postępowania;
5. W nagłych przypadkach, gdy np. pacjent nie odpowiada lub nie może samodzielnie dotrzeć do szpitala, konsultant wzywa karetkę pogotowia.
6. Pacjent objęty programem otrzymuje także bezpłatną konsultację z psychologiem PZU Zdrowie.

Dla kogo Domowa Opieka Medyczna?
Pacjenci z COVID-19, którzy:
• ukończyli 55 lat są automatycznie włączeni do programu Domowej Opieki Medycznej.
Po stwierdzeniu pozytywnego wyniku na COVID-19 pacjentowi zostanie dostarczony pulsoksymetr przez pracownika Poczty Polskiej.
• mają mniej niż 55 lat wykorzystują jedną z dwóch ścieżek:

a) wypełniają formularz Pulsocare, który znajduje się na stronie Ministerstwa Zdrowia
https://form.govtech.gov.pl/ankieta/580284/formularz-pulsocare-dla-osob-ktore-ukonczyly-55-rok-zycia.html

b) kwalifikowani są przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, zarejestrowanego w systemie DOM.

Korzyści
Pacjenci objęci programem Domowej Opieki Medycznej zostaną objęci zdalnym monitoringiem parametrów, w tym poziomu saturacji, czyli nasycenia krwi tętniczej tlenem, tętna, temperatury oraz objawów chorobowych. Wprowadzenie bieżącego nadzoru nad pacjentami pozostającymi w izolacji domowej jest konieczne ze względu na wysoki poziom stwierdzanych zakażeń. Taki nadzór będzie sprawowany w sposób ciągły przez Centrum Kontaktu powołane przez Ministerstwo Zdrowia.

Pulsoksymetr i PulsoCare
Wprowadzenie bieżącego monitoringu stanu zdrowia pacjentów pozostających w izolacji domowej jest konieczne ze względu na wysoki poziom stwierdzanych zakażeń. Monitoring parametrów Pacjentów będzie prowadzony w sposób ciągły przez Centrum Kontaktu (PZU Zdrowie w Gdańsku) powołane przez Ministerstwo Zdrowia. Pacjent będzie sam dokonywał pomiarów stanu zdrowia z użyciem pulsoksymetru i aplikacji PulsoCare. Pulsoksymetr zostanie dostarczony do domu Pacjenta.

Monitoring Pacjenta
Konsultanci i lekarze będą monitorować wyniki pomiarów pacjentów i w razie konieczności wezwą Pogotowie Ratunkowe. W sytuacjach niepokojących pacjent zostanie skierowany na zdalną konsultację, która odbędzie się w formie teleporady. Kluczowe w tym procesie jest odpowiednio wczesne uchwycenie przez lekarzy grupy pacjentów, którzy ze względu na pogorszenie stanu zdrowia powinni trafić na leczenie szpitalne.

System będzie nadzorowany w Centrum Kontaktu przez całą dobę, stanowiąc wsparcie dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.
Sytem PulsoCare stale jest rozwijany, a program DOM dopasowywany do potrzeb zarówno pacjentów, jak i lekarzy.

Lekarze POZ w aplikacji PulsoCare Doctor mają dostęp do wyników badań pacjentów monitorowanych przez Centrum Kontaktu Domowej Opieki Medycznej. Oprócz obejrzenia historii pomiarów pacjenta, lekarz ma również możliwość sprawdzenia, czy pacjent miał kontakt z infolinią, czy udzielono mu teleporady, lub czy była konieczność wezwania do pacjenta pogotowia ratunkowego. W aplikacji jest również informacja o zakończonym monitoringu pacjenta.

Lekarz zarejestrowany w programie DOM w aplikacji PulsoCare Doctor może również odnaleźć pacjentów, którzy zostali do programu zakwalifikowani automatycznie (pacjenci 55+), i przypisać ich do listy swoich pacjentów. W tym celu wystarczy podać jedynie numer PESEL i numer telefonu pacjenta. Przeprowadzając wywiad z pacjentem Lekarz POZ może także wprowadzić zmiany w ankiecie pacjenta uszczegóławiając dane o przebytych chorobach oraz przyjmowanych lekach.

WAŻNA informacja dla pacjentów NIEposiadających INTERNETU lub SMARTFONU

UWAGA! Jeżeli nie masz smartfonu lub Internetu, możesz zgłaszać wyniki swoich pomiarów z pulsoksymetru przez telefon podczas rozmowy z automatyczną infolinią.
Automatyczna infolinia do zgłaszania wyników (całodobowa): 22 256 53 23

Zadzwoń na numer infolinii i postępuj zgodnie z usłyszaną instrukcją. Podaj swoje dane i aktualne wyniki pomiarów pulsoksymetrem.
Wyniki badań będą wtedy na bieżąco monitorowane przez konsultantów i lekarzy z Centrum Kontaktu DOM.
Z tego rozwiązania możesz korzystać w przypadku utraty połączenia z Internetem lub kiedy posiadasz tylko telefon stacjonarny.
Dzwoniąc na infolinię korzystaj z numeru telefonu, który podałeś przy rejestracji do programu Domowej Opieki Medycznej.

Pokonałeś koronawirusa? Oddaj pulsoksymetr i pomóż innym

Pacjent, który otrzyma pulsoksymetr jest zobowiązany do tego, by aparat został zwrócony w wyjściowym stanie, by mógł pomagać innym chorym. Pulsoksymetr należy zwrócić po zakończeniu okresu izolacji. Można to zrobić poprzez:

automatyczną infolinię zwrotu pulsoksymetrów: 22 256 53 75
• aplikację PulsoCare – „zwrot pulsoksymetru”
• infolinię 792 654 100