Naukowcy z Gdańska badają surf-riding statków by zwiększyć bezpieczeństwo żeglugi

Gdańscy naukowcy z Politechniki Gdańskiej przełamują morskie tajemnice, badając niebezpieczne zjawisko surf-ridingu na statkach. Ich pionierskie eksperymenty mogą zmienić zasady bezpieczeństwa na morzu i uchronić załogi przed groźnymi wypadkami.
- Badania na basenie Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku otwierają nowe perspektywy
- Politechnika Gdańska przoduje w światowych badaniach nad bezpieczeństwem żeglugi
- Gdańsk staje się ważnym ogniwem w międzynarodowej poprawie przepisów morskich
Badania na basenie Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku otwierają nowe perspektywy
Wyobraź sobie statek, który zamiast walczyć z falą, zaczyna się z nią ścigać to właśnie surf-riding, czyli zjawisko, które może okazać się katastrofalne dla jednostek pływających. W Gdańsku, na specjalistycznym basenie modelowym Centrum Techniki Okrętowej, naukowcy z Politechniki Gdańskiej pod kierunkiem prof. Przemysława Kraty przeprowadzili unikatowe badania tego fenomenu.
Surf-riding pojawia się, gdy fala nadchodzi od rufy i przyspiesza statek do swojej prędkości. To szczególnie groźne dla szybkich i krótkich jednostek, takich jak łodzie rybackie czy pilotówki. Efektem jest utrata kontroli nad kursem i stabilnością statku, co może prowadzić do kolizji lub nawet wywrotki. Załoga często nie ma czasu na reakcję, a rozpoznanie problemu bywa trudne.
Politechnika Gdańska przoduje w światowych badaniach nad bezpieczeństwem żeglugi
Zespół badawczy z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa postawił sobie za cel zweryfikowanie najnowszych teorii dotyczących zachowania statków na falach nieregularnych tych, które występują naturalnie na morzu. Do tej pory większość analiz opierała się na idealizowanych falach sinusoidalnych, co nie oddaje rzeczywistych warunków.
Dzięki eksperymentom prowadzonym przez mgr inż. Michała Struka oraz symulacjom przygotowanym przez mgr inż. Katarzynę Warnke-Olewniczak udało się po raz pierwszy na świecie praktycznie potwierdzić teorie dotyczące fal bichromatycznych czyli takich, które powstają z nakładania się dwóch różnych fal. Badania finansowane są przez prestiżowe amerykańskie instytucje: Office of Naval Research w Waszyngtonie oraz jego globalny oddział w Pradze.
Jak podkreśla prof. Przemysław Krata:
Dotychczas nikt na świecie takich badań nie wykonywał. Liczymy, że ich rezultaty wiele wniosą do zrozumienia surf-ridingu na fali nieregularnej…”
Gdańsk staje się ważnym ogniwem w międzynarodowej poprawie przepisów morskich
Ważność tych badań podkreśla fakt, że obecne przepisy dotyczące stateczności statków opierają się na teoriach sprzed ponad 80 lat i nie uwzględniają wielu zagrożeń wynikających z dynamicznych warunków morskich. Od dwóch dekad trwają prace Międzynarodowej Organizacji Morskiej nad nowymi regulacjami, które mają lepiej chronić jednostki pływające przed takimi zjawiskami jak surf-riding.
Prof. Krata był członkiem zespołu opracowującego te przepisy drugiej generacji, które obecnie są testowane i jeszcze nieobowiązkowe. Dzięki gdańskim badaniom możliwe będzie ich dalsze udoskonalenie i dostosowanie do realiów nieregularnych fal.
Jeżeli my, naukowcy z całego świata, dobrze zrozumiemy co się dzieje na fali nieregularnej, to będziemy mogli poprawić te wciąż nieobowiązujące przepisy…”
Dzięki tym innowacyjnym badaniom Gdańsk umacnia swoją pozycję jako centrum nowoczesnej nauki morskiej i bezpieczeństwa żeglugi.
Według informacji z: UM Gdańsk
Autor: krystian

