Coraz chętniej kupujemy w Internecie. To jasny sygnał dla przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać swoją działalność. Nowoczesny sklep internetowy to szansa na zdobywanie nowych klientów i zwiększenie popularności marki. Dowiedz się, dlaczego warto działać w e-commerce i jak założyć e-sklep.
Dlaczego warto działać w e-commerce?
Statystyki jednoznacznie pokazują, że z roku na rok coraz więcej użytkowników Internetu kupuje w sieci. W 2021 roku było ich już 77%. Według nich zakupy internetowe to wygoda i niższe ceny, nie bez znaczenia pozostaje również dostępność całą dobę, dzięki czemu mogą robić zakupy w najdogodniejszej dla siebie porze dnia.
Z drugiej strony działania e-commerce dają olbrzymie możliwości rozwoju dla wielu firm, którzy mogą w ten sposób dociera do milionów potencjalnych klientów.
- szansa na pozyskiwanie nowych klientów bez względu na ich lokalizację,
- mniejsze koszty utrzymania niż w przypadku tradycyjnego sklepu stacjonarnego (nie trzeba płacić rachunków za lokal i media),
- oszczędność czasu, ponieważ klienci mogą sami składać zamówienia w Twoim sklepie o każdej porze dnia i nocy,
- budowanie pozytywnego wizerunku marki, ponieważ przedsiębiorstwa profesjonalnie promujące się w Internecie są lepiej postrzegane przez klientów.
Jeśli chcesz rozwinąć swoją działalność i osiągać kolejne biznesowe sukcesy, pomyśl nad własnym sklepem internetowym, który da Ci nowe możliwości.
Własny sklep internetowy – od czego zacząć?
W budowie e-sklepu – jak i w biznesie – najważniejszy jest dobry plan. Dlatego przed rozpoczęciem działań zastanów się:
- jaki cel chcesz osiągnąć,
- do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć,
- jakie korzyści niesie Twoja oferta dla klientów,
- czym wyróżniasz się na tle konkurencji.
Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci świadomie rozpocząć budowę skutecznego sklepu internetowego.
Jak zbudować sklep internetowy? Platformy e-commerce
Do powstania sklepu internetowego potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie, nazywane platformą e-commerce. Obecnie na rynku dostępne są 4 rodzaje takich platform: Open-Source, SaaS, platformy licencjonowane i dedykowane.
To, jaką platformę e-commerce wybierzesz, zależy od tego, jak ma wyglądać Twój e-sklep, czy ma być rozbudowany i skomplikowany technologicznie, czy wręcz przeciwnie. Czy chcesz go rozwijać samodzielnie, czy skorzystać ze wsparcia ekspertów. Nie bez znaczenia pozostaje też to, ile pieniędzy i własnego czasu zamierzasz przeznaczyć na budowę wirtualnego sklepu.
Platformy SaaS
Te platformy nazywa się też „chmurowymi”, ponieważ wszystkie pliki Twojego e-sklepu przechowywane są na serwerze („w chmurze”) dostawcy. Dlatego w tym przypadku nie potrzebujesz własnego hostingu, czyli wykupionego miejsca na serwerze.
Platformy SaaS nie udzielają swoim użytkownikom dostępu do kodu źródłowego strony WWW, na której znajduje się sklep, dlatego jest to mało elastyczne rozwiązanie, oporne na ulepszenia i modyfikacje.
Dla kogo? Jest to dobre rozwiązanie, jeśli chcesz zbudować szybko prosty sklep internetowy.
Platformy Open-Source
Jak sama nazwa wskazuje to platformy, które mają otwarty kod źródłowy. Dzięki temu cała społeczność wymienia się modyfikacjami i pomysłami na sklepy internetowe. Jeśli masz wiedzę o programowaniu, możesz naprawdę ciekawie rozwijać swój e-sklep.
W tym przypadku zazwyczaj nie płacisz za korzystanie z platformy, jednak musisz samodzielnie zadbać o hosting.
Dla kogo? Dla wszystkich, którzy chcą samodzielnie zarządzać swoim e-sklepem i stale go rozwijać.
Platformy licencjonowane
Jak sama nazwa mówi, opierają się na licencji, którą musisz wykupić. W tym rozwiązaniu o hosting i aktualizacje sklepu internetowego musisz zadbać samodzielnie. Na początku umowy zazwyczaj możesz liczyć na wsparcie techniczne ze strony usługodawcy, które z czasem niestety wygasa i trzeba zapłacić za nie ekstra.
Dla kogo? Dla dużych firm, które chcą prezentować szeroką paletę produktów i dysponują większym budżetem na działania e-commerce.
Platformy dedykowane
Nazywane czasami platformami autorskimi. Jest to wyjątkowe rozwiązanie, ponieważ e-sklep jest budowany od zera na Twoje zlecenie. Może być tworzony na podstawie istniejącego systemu CMS lub zupełnie na nowym oprogramowaniu.
Dla kogo? Opcja dla dużych bogatych firm, które chcą prezentować swoją ofertę w unikalny sposób.
Budowa e-sklepu – co będzie jeszcze potrzebne?
Sklep internetowy to coś więcej niż strona WWW, dlatego będziesz musiał zadbać o takie elementy jak:
- systemy płatności,
- integracje z kurierami,
- zdjęcia i opisy produktów/usług,
- regulamin e-sklepu i RODO,
- narzędzia do komunikacji z klientami.
Bez tych elementów Twój e-sklep nie może istnieć. Na szczęście są firmy takie jak WeNet, które w swojej ofercie, poza budową sklepu internetowego, zajmują się również wszelkimi integracjami i innymi niezbędnymi elementami.
Dlaczego warto powierzy budowę e-sklepu fachowcom?
Doświadczeni specjaliści e-commerce doskonale wiedzą, czego oczekują współcześni użytkownicy. Dzięki rozwiązaniu, jakie proponuje agencja reklamowa WeNet.pl, Twój sklep internetowy będzie miał wszystkie niezbędne składniki.
Doświadczeni profesjonaliści:
- zbudują dla Ciebie nowoczesny e-sklep,
- wybiorą odpowiednią domenę i hosting,
- wprowadzą wszystkie niezbędne integracje,
- będą nadzorować rozwój Twojego sklepu,
- zadbają o widoczność Twojej marki w sieci,
- przedstawią raporty z działania e-sklepu.
Stworzenie własnego sklepu internetowego wymaga skoordynowania bardzo wielu czynności i odpowiedzi na wiele – często skomplikowanych – pytań.
Jeśli nie masz na to czasu i nie chcesz uczyć się programować, bo zajmujesz się własnym biznesem, powierz budowę e-sklepu specjalistom, którzy zadbają o profesjonalny wygląd i działanie Twojego nowego kanału sprzedaży.
Źródło: Gemius. E-commerce Polska 2021.