Drony nad szkołami i skrzyżowaniami — jak Gdańsk testuje miejską mobilność powietrzną

We wrześniu i październiku miasto przyglądało się ruchowi na ulicach z perspektywy niecodziennego obserwatora — drona. Gdańsk testuje nowe narzędzia dla poprawy bezpieczeństwa wokół szkół i na skrzyżowaniach, jednocześnie zbierając opinie mieszkańców o obecności bezzałogowych statków powietrznych. Wyniki mają posłużyć do planowania miejsc startów i lądowań oraz zasad ich użytkowania.
- Gdańsk testuje drony przy szkołach
- Monitoring skrzyżowań i efekty kontroli
- CITYAM i opinie mieszkańców
Gdańsk testuje drony przy szkołach
W ramach projektu CITYAM przeprowadzono audyty bezpieczeństwa w rejonie pięciu podstawówek podczas września i października 2025. Nagrania z powietrza zarejestrowano przy ulicach: Marusarzówny, Łąkowej, Ubocze, Leśna Góra i Zielony Trójkąt. Materiał ma pomóc w identyfikacji miejsc niebezpiecznych oraz w przygotowaniu rekomendacji dla ruchu pieszych, rowerzystów i kierowców.
“Drony to kolejne narzędzie, które pozwala nam poprawiać jakość życia mieszkańców. Ich zastosowanie to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale także przygotowanie miasta do przyszłości, w której mobilność powietrzna stanie się częścią codziennego życia” — mówi Łukasz Kłos, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Monitoring skrzyżowań i efekty kontroli
Drony były też używane w działaniach kontrolnych razem z Policją. Operator ZTM i funkcjonariusze obserwowali skrzyżowania wskazane m.in. przez zgłoszenia z Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa. Kontrole wykazały liczne naruszenia przepisów — wystawiono 100 mandatów za m.in. przejazd na czerwonym świetle, jazdę po buspasach i ignorowanie znaków poziomych.
“Podczas działań funkcjonariusze przy pomocy drona monitorowali stan bezpieczeństwa na gdańskich drogach i reagowali na wykroczenia… Bezzałogowy statek powietrzny wykorzystany był także w rejonach szkół, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa najmłodszych” — informuje asp. szt. Mariusz Chrzanowski, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
CITYAM i opinie mieszkańców
Projekt CITYAM prowadzi badania społecznego odbioru dronów — ankiety przeprowadzono w lutym 2024 i wrześniu 2025. Łącznie wzięło w nich udział ponad 3900 osób, z czego ponad 2600 odpowiedzi pochodzi z pierwszej rundy, a 6% respondentów wypełniło obie ankiety. Wyniki pokazują, że mieszkańcy najchętniej akceptują użycie dronów w strefach przemysłowych i na dachach budynków publicznych, natomiast najmniej — starty i lądowania w strefach pieszych, na chodnikach i przystankach.
W 2025 roku większe znaczenie przypisano m.in. bezpieczeństwu obszaru (84% wobec 77% w 2024) oraz częstotliwości startów i lądowań (79% wobec 72%). Największe obawy dotyczą niewłaściwego wykorzystania danych, naruszeń prywatności i zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa; umiarkowane dotyczyły szkód materialnych i dobrostanu zwierząt.
Gdańsk, jako partner projektu, pracuje nad zasadami lokalizacji miejsc startów i lądowań oraz nad wytycznymi dla bezpiecznego użytkowania dronów, stawiając na odpowiedzialne wprowadzanie technologii do miejskiej przestrzeni.
na podstawie: ZTM Gdańsk.
Autor: krystian

