Wiata rowerowa z łopat turbin wiatrowych nową eko innowacją w Gdańsku

W Gdańsku powstaje wyjątkowa wiata rowerowa, która nie tylko chroni przed deszczem, ale i pokazuje, jak można dać nowe życie zużytym łopatom turbin wiatrowych. To innowacyjne rozwiązanie łączy ekologię z nowoczesnym designem i może stać się inspiracją dla innych miast.
- Nowatorska wiata rowerowa na kampusie Politechniki Gdańskiej
- Innowacje gdańskich naukowców w betonie i planach infrastrukturalnych
Nowatorska wiata rowerowa na kampusie Politechniki Gdańskiej
Na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej, przed budynkiem Żelbet, pojawiła się niezwykła wiata rowerowa. Jej konstrukcja wykorzystuje fragmenty zużytych łopat turbin wiatrowych – materiałów, które zwykle trafiają na składowiska lub są utylizowane w kosztowny i energochłonny sposób. Projekt ten jest efektem pracy zespołu badawczego z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska pod kierunkiem prof. Magdaleny Ruckiej.
Łopaty turbin, które służą około 20-25 lat, wykonane są z lekkich i wytrzymałych kompozytów – włókien szklanych lub węglowych zatopionych w żywicy oraz rdzenia z pianki PET lub PVC. Dzięki temu zachowują wysoką nośność nawet po zakończeniu swojej pierwotnej funkcji. W projekcie ograniczono ingerencję w strukturę materiału do minimum – wystarczyły dwa cięcia poprzeczne, by uzyskać odpowiedni fragment na dach wiaty.
Dla lepszego zobrazowania budowy łopaty oba końce zadaszenia zostały pokryte przezroczystym materiałem, a całość podświetlono energooszczędnymi diodami LED zasilanymi panelami słonecznymi zamontowanymi na dachu. Po zmroku można podziwiać charakterystyczny profil aerodynamiczny przypominający skrzydło samolotu.
Innowacje gdańskich naukowców w betonie i planach infrastrukturalnych
Nie tylko sama wiata jest efektem kreatywnego wykorzystania materiałów z turbin wiatrowych. Naukowcy opracowali również beton wzbogacony o rozdrobnione fragmenty kompozytu pochodzącego z łopat. Zastosowanie tego surowca poprawia odporność betonu na zarysowania oraz zwiększa jego mrozoodporność i szczelność wodną.
- Taki beton zyskuje bardzo dobre właściwości, przede wszystkim większą odporność na zarysowania, ponieważ obecność włókien korzystnie wpływa na ograniczenie powstawania i rozwoju rys - tłumaczy dr inż. Marzena Krupińska z zespołu badawczego.
Opracowane receptury zostaną opatentowane, co otwiera drogę do szerokiego zastosowania tego materiału w budownictwie.
W planach zespołu badawczego znajdują się także kolejne projekty małej architektury oraz przęsła mostu dla pieszych, które mogłyby powstać z wykorzystaniem fragmentów łopat turbin. Jak wskazuje dr hab. inż. Mikołaj Miśkiewicz, prof. PG, celem jest przede wszystkim zastosowanie tych materiałów w budownictwie komunikacyjnym.
- Przewidujemy, że wraz z dynamicznym rozwojem energetyki wiatrowej problem utylizacji zużytych łopat będzie narastał – mówi prof. Magdalena Rucka. - Naszym zadaniem jest przygotowanie praktycznych rozwiązań gotowych do wdrożenia, gdy wyzwanie to osiągnie znaczące rozmiary.
Na podstawie: Urząd Miejski w Gdańsku
Autor: krystian