W gdańskim centrum Amazona od Ivony po Alexę+ - jak powstaje rozmowna sztuczna inteligencja

3 min czytania
W gdańskim centrum Amazona od Ivony po Alexę+ - jak powstaje rozmowna sztuczna inteligencja

W siedzibie Amazon Development Center Poland w Gdańsku otwarto rąbka tajemnicy nad pracą nad Alexą i chmurą AWS. Podczas spotkania z dziennikarzami pokazano, jak lokalny zespół rozrasta się technologicznie i personalnie, łącząc polskie początki Ivony z globalnymi usługami Amazona.

  • Wewnątrz Amazon Development Center Poland
  • Amazon w Gdańsku - zespół, skala i inwestycje

Wewnątrz Amazon Development Center Poland

W specjalnie przygotowanym pokoju w kompleksie biurowym Olivia Business Center przy ul. Grunwaldzkiej 472A przedstawiciele firmy demonstrowali kierunek rozwoju wirtualnej asystentki. Zespół z Gdańska kultywuje dorobek założonej w Trójmieście firmy Ivona Software, która w 2013 r. weszła w skład Amazona i stała się jednym z fundamentów Alexy.

“Alexa bardzo się rozrosła. W tej chwili korzysta z niej setki milionów klientów na ponad 600 milionach urządzeń obsługujących ten system. Dzięki sztucznej inteligencji, która potrafi dziś rozumieć kontekst, prowadzić naturalną, dwukierunkową rozmowę czy też radzić sobie ze złożonym wieloetapowym rozumowaniem, wprowadziliśmy nową Alexę”
— powiedział Maciej Chmielarz, menedżer inżynierii oprogramowania w polskim zespole Amazon Alexa.

Amazon zaprezentował też kolejną generację, nazwaną Alexa+, ogłoszoną w luty 2025 i na razie udostępnianą użytkownikom w USA. Firma podkreśla, że Alexa+ prowadzi dłuższe, kontekstowe rozmowy i sama potrafi dokańczać złożone zadania, na przykład umawiać rezerwację.

“W przeciwieństwie do obecnej wersji Alexa, która głównie reaguje na bezpośrednie polecenia, Alexa+ może prowadzić naturalne, płynne rozmowy. […] Dla przykładu, Alexa+ jest w stanie zamówić stolik dla sześciu osób w restauracji”
— mówił Maciej Chmielarz.

W tym samym miejscu pokazano także znaczenie chmury obliczeniowej Amazon Web Services. Jak wyjaśniali przedstawiciele, AWS działa globalnie w 120 lokalizacjach i łączy ogromne centra danych szybką, prywatną siecią przesyłową.

“Po to, aby korzystać z chmury w sposób bezpieczny i szybki, Amazon zbudował własną, globalną sieć przesyłową o długości ponad 9 milionów kilometrów. Żeby wyobrazić sobie lepiej tę liczbę - to dystans między Ziemią a Księżycem, tam i z powrotem, pokonany aż 11 razy. Nasza chmura przypomina worek klocków LEGO”
— tłumaczył Tomasz Stachlewski, kierownik ds. architektury rozwiązań w AWS.

Amazon w Gdańsku - zespół, skala i inwestycje

Gdańskie centrum działa od 14 lat i mieści się w budynku Olivia Point na II piętrze. Zespół podkreśla wielokulturowy charakter zatrudnienia: pracownicy pochodzą z 13 krajów, mówią w 14 językach, reprezentują ponad 50 profesji, a wiekowo rozpiętość wynosi od 20 do 64 lat.

“Mamy pracowników, którzy pochodzą z 13 różnych krajów. Mówiąc 14 językami i reprezentują ponad 50 różnych profesji. Mamy ludzi w przedziale wiekowym od 20 do 64 lat
— poinformowała Agnieszka Nalepa, liderka odpowiedzialna za rozwój polskiego ośrodka Amazon AGI DS.

Równocześnie przedstawiciele firmy zwrócili uwagę na skalę inwestycji w Polsce.

“W ciągu 14 lat od początku obecności Amazona w Polsce zainwestowaliśmy ponad 30 miliardów złotych. I jesteśmy jednym z największych, jeśli nie największym pracodawcą amerykańskim w Polsce”
— podsumował Remus Mois, lider polskiego oddziału Ring w ramach Amazon Devices.

W gdańskim laboratorium pracują nie tylko inżynierowie. Do zespołu dołączają lingwiści, nauczyciele, dziennikarze, artyści czy tancerze — wszystko po to, by rozwijać rozwiązania AI, które mają realne zastosowanie na rynku globalnym.

na podstawie: Urząd Miejski Gdańsk.

Autor: krystian