Nowa ekostrada przy al. Armii Krajowej już przyciągnęła ponad 22 tysiące rowerzystów

2 min czytania
Nowa ekostrada przy al. Armii Krajowej już przyciągnęła ponad 22 tysiące rowerzystów

Gdańsk zobaczył w krótkim czasie imponujący napływ cyklistów – nowa trasa stała się jednym z szybszych sposobów dotarcia do centrum. Miernik ruchu odczytuje codziennie dane, a widok jednośladów na al. Armii Krajowej i w okolicy przypomina, że miasto zmienia się na korzyść rowerów. Sporo pytań powoduje też planowane przedłużenie trasy i jej połączenia z centrum.

  • Licznik, liczby i co one mówią o zainteresowaniu
  • Ekostrada w Gdańsku - przebieg trasy i techniczne szczegóły
  • Połączenie z Urzędem Miejskim przy ul. 3 Maja i dalsze prace

Licznik, liczby i co one mówią o zainteresowaniu

Od momentu, gdy w dolnym odcinku trasy uruchomiono licznik przejazdów, czyli od 1 września, urządzenia notują intensywny ruch. Do 7 października zarejestrowano łącznie ponad 22 tysiące przejazdów, a jeszcze przed oficjalnym otwarciem z trasy skorzystało ponad 4 tysiące „niecierpliwych” rowerzystów. Średnio to około 1200 osób dziennie. Dane są aktualizowane codziennie i udostępniane na stronach poświęconych ruchowi rowerowemu w mieście.

Te liczby pokazują, że trasa szybko znalazła swoje miejsce w codziennych dojazdach – rano i popołudniu widać zwiększony napływ jednośladów, zwłaszcza na odcinku prowadzącym do śródmieścia.

Ekostrada w Gdańsku - przebieg trasy i techniczne szczegóły

Nowa droga rowerowa prowadzi wzdłuż al. Armii Krajowej - od Węzła Groddecka do al. Sikorskiego. Cała trasa ma długość blisko dwa kilometry, w tym 1500 metrów wzdłuż al. Armii Krajowej i ponad 400 metrów w ciągu al. Sikorskiego. Skrajny prawy pas jezdni (kierunek Chełm) przekształcono w wydzieloną trasę rowerową o szerokości 3-4 metrów, pokrytą bitumiczną nawierzchnią w kolorze czarnym.

To pierwsza w mieście ekostrada tego typu - bezkolizyjna i zaprojektowana z myślą o szybkim przemieszczaniu się rowerem z górnego tarasu do centrum. Trasa łączy się z istniejącą infrastrukturą rowerową przy ul. Chałubińskiego, a dalsze plany obejmują przedłużenie jej w kierunku skrzyżowania al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką, zgodnie ze strategią STeR 2.0 oraz projektami wybranymi w ramach Budżetu Obywatelskiego.

Połączenie z Urzędem Miejskim przy ul. 3 Maja i dalsze prace

Równolegle realizowane są prace nad połączeniem trasy z rejonem urzędu miasta. Budowana droga rowerowa będzie prowadzić w ciągu ul. 3 Maja, od ul. Nowe Ogrody do ul. Rogaczewskiego, częściowo w miejscu dotychczasowych miejsc postojowych przy budynku Urzędu Miejskiego. Prace obejmują też fragment przy prawoskręcie prowadzącym na teren parkingu urzędu. Planowany termin zakończenia tych robót to 15 listopada.

Dla rowerzystów oznacza to szerszy i wygodniejszy dostęp do centrum administracyjnego miasta oraz lepsze połączenie z istniejącą siecią tras. Przedłużenia i łączniki zaplanowane w dokumentach miejskich sugerują, że ekostrada ma stać się ważnym kręgosłupem rowerowej komunikacji w tej części Gdańska.

na podstawie: Urząd Miejski w Gdańsku.

Autor: krystian