Rekordowe wypełnienie samolotów i 10-proc. wzrost pasażerów na lotnisku

Z terminalu w Gdańsku płynie optymizm — po trzech kwartałach roku ruch pasażerski rośnie dwucyfrowo, a samoloty są pełniejsze niż kiedykolwiek. Dla pasażerów to większy wybór połączeń, dla lotniska dowód, że strategia rozwoju działa. Co to oznacza dla kolejnych miesięcy i dla siatki połączeń?
- Port Lotniczy Gdańsk w liczbach i nowych prognozach
- Kierunki, przewoźnicy i sygnały dla rozkładu lotów
Port Lotniczy Gdańsk w liczbach i nowych prognozach
W okresie od stycznia do końca września 2025 roku Port Lotniczy Gdańsk obsłużył 5 669 130 pasażerów — to wzrost o 10,6 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Liczba operacji sięgnęła 46 878, co oznacza przyrost o 7,2 proc. Rok do roku poprawił się też wskaźnik wypełnienia siedzeń — 83,8 proc., najwyższy w historii lotniska.
“Rośniemy 10 proc. w skali roku po trzech kwartałach, czyli realizujemy to, co sobie zaplanowaliśmy - Przewiduję, że w skali całego 2025 roku obsłużymy 7,3 mln pasażerów. Na uwagę zasługuje fakt, że ruch czarterowy nam się ustabilizował i wzrósł tylko o niecałe 3 proc. Głównym silnikiem napędzającym nasz rozwój są teraz realizowane przez linie Wizz Air i Ryanair połączenia regularne. Konsekwencją tego jest m.in. zapowiedź Wizz Air sprzed kilku dni, że dołoży do swojej bazy w Gdańsku kolejny, dziewiąty samolot. Ponadto mamy najwyższy wskaźnik wypełnienia samolotów w historii, co oznacza, że przewoźnicy będą w Gdańsku lokowali nowe połączenia i nowe samoloty.”
— Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk
Spółka odnotowała też lepsze wyniki finansowe: zysk ze sprzedaży wyniósł 67,8 mln zł (+17%), a zysk netto sięgnął 56,7 mln zł (+22%) za pierwsze trzy kwartały 2025 roku.
Kierunki, przewoźnicy i sygnały dla rozkładu lotów
Największą popularnością w pierwszych dziewięciu miesiącach cieszyły się loty do:
- Gdańsk-Londyn — 409 465 pasażerów
- Gdańsk-Oslo — 370 872 pasażerów
- Gdańsk-Kopenhaga — 323 314 pasażerów
W ruchu nieregularnym — obejmującym czartery, general aviation i loty wojskowe — zarejestrowano 569 332 pasażerów, czyli wzrost o 2,7 proc.
W segmencie regularnym największy udział miał Wizz Air z 43,7 proc., za nim plasował się Ryanair z 37,6 proc. Pozostałe linie: Polskie Linie Lotnicze LOT (4,6%), Lufthansa (4,3%) i KLM (3,4%).
Terminal cargo obsłużył 8 053 t ładunków — to spadek w stosunku do ubiegłego roku o około 8,4 proc..
Miesięczny rozkład ruchu w 2025 roku pokazuje stopniowy wzrost wraz z sezonem letnim:
- Styczeń 428 546
- Luty 458 033
- Marzec 492 169
- Kwiecień 588 067
- Maj 649 466
- Czerwiec 719 839
- Lipiec 806 575
- Sierpień 804 170
- Wrzesień 722 265
Wyższe wypełnienie samolotów oraz decyzje przewoźników o dokładach sprzętu, jak zapowiadany przez Wizz Air dziewiąty samolot w gdańskiej bazie, sugerują dalsze rozszerzanie siatki połączeń. Dla pasażerów oznacza to większą ofertę i częstsze loty — a dla lotniska szansę na pobicie kolejnych rekordów.
na podstawie: UM Gdańsk.
Autor: krystian