W Gdańsku otwarto biuro Rzecznika Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji UG

Na oliwskim kampusie Uniwersytetu Gdańskiego pojawiło się nowe miejsce, gdzie mieszkańcy mogą szukać pomocy w sporach z bankami i ubezpieczycielami. Biuro ma łączyć praktyczną poradę z edukacją prawną i być mostem między uczelnią a instytucją centralną w Warszawie.
- Biuro Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji
- Wsparcie dla mieszkańców Gdańska w sporach z instytucjami finansowymi
Biuro Pełnomocnika Terenowego Rzecznika Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji
Od 21 października w Gdańsku działa oddział terenowy Rzecznika Finansowego, zlokalizowany na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego. To trzecie takie biuro w Polsce i pierwsze funkcjonujące na terenie uczelni – główne biuro Rzecznika Finansowego pozostaje w Warszawie. W otwarciu uczestniczyli m.in. dr Michał Ziemiak - Rzecznik Finansowy oraz Agnieszka Majewska - Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, a stronę uczelni reprezentowali władze WPiA.
Pełnomocniczką terenową została dr Paulina Wyszyńska-Ślufińska, radca prawny i adiunkt w Katedrze Prawa Cywilnego na WPiA UG. Jej zadaniem jest bezpłatne wsparcie osób fizycznych w sporach z podmiotami rynku finansowego, takimi jak banki, towarzystwa ubezpieczeniowe czy firmy pożyczkowe. Pomoc obejmuje zarówno poradę i interwencje, jak i prowadzenie postępowań polubownych oraz wsparcie w ramach postępowań sądowych, a także działania edukacyjne zwiększające świadomość finansową.
“Zawsze kiedy nie zgadzamy się ze stanowiskiem ubezpieczyciela, banku czy firmy pożyczkowej, możemy przyjść do biura terenowego Rzecznika Finansowego. Jesteśmy właśnie po to, by wspierać, radzić, udzielić konsultacji. Bardzo ważne jest, żeby złożyć reklamację na decyzję, z którą się nie zgadzamy. Jeśli ta reklamacja nie zostanie uwzględniona, wtedy rzecznik może podjąć dalsze działania. Ale oczywiście i tak zawsze można przyjść do biura, opowiedzieć, co się stało i uzyskać poradę.”
(dr Paulina Wyszyńska-Ślufińska)
Do najczęstszych spraw, w których można liczyć na pomoc, należą m.in.:
- odmowy wypłaty lub zaniżenie wysokości odszkodowania,
- wątpliwości związane z umowami kredytowymi lub trudności w zrozumieniu zapisów umowy,
- nieautoryzowane transakcje płatnicze,
- spory wynikające z decyzji instytucji finansowej, na które klient chce złożyć reklamację.
Wsparcie dla mieszkańców Gdańska w sporach z instytucjami finansowymi
Do biura nie trzeba umawiać się z wyprzedzeniem, choć warto zabrać ze sobą komplet dokumentów dotyczących sprawy, w tym reklamację, którą instytucja finansowa już rozpatrzyła. Pomoc obejmuje osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, natomiast większe przedsiębiorstwa nie kwalifikują się do wsparcia – instytucja powstała, by chronić konsumentów, czyli osoby fizyczne. Rzecznik nie zajmuje się też przestępstwami popełnionymi przez osoby prywatne, np. oszustwami metodą “na wnuczka”.
Biuro w Gdańsku mieści się na oliwskim kampusie UG przy ul. Jana Bażyńskiego 6, pokój 1026 (parter). Pełnomocnik przyjmuje w następujących godzinach: wtorki i czwartki 9:30–17:30 oraz piątki 10:00–14:00. W komunikacie zapowiedziano, że z czasem biuro będzie czynne codziennie. Kontakt mailowy to [email protected].
“Lokalizacja biura na terenie Wydziału będzie też szansą dla naszych studentów zainteresowanych działaniami Rzecznika Finansowego, którzy zyskają doskonałą okazję do odbywania praktyk na miejscu, bez konieczności wyjazdu do Warszawy.”
(dr hab. Wojciech Zalewski, dziekan Wydziału Prawa i Administracji UG)
Dla studentów prawa obecność biura to możliwość poznania realiów sporów finansowych i zdobycia doświadczenia przy sprawach łączących prawo i finanse, a dla mieszkańców regionu – łatwiejszy dostęp do bezpłatnej, fachowej pomocy.
na podstawie: Urząd Miejski w Gdańsku.
Autor: krystian