Dwa lata Mevo. Czerwone rowery wjechały na stałe w krajobraz metropolii

2 min czytania
Dwa lata Mevo. Czerwone rowery wjechały na stałe w krajobraz metropolii

Metropolitalny system rowerowy Mevo kończy dwa lata pracy — od początku były wzloty, awarie i szybkie rozszerzanie floty. W Gdańsku i sąsiednich gminach Mevo już na stałe wkomponowało się w ruch miejski, ale droga do pełnej sieci nie była wolna od niespodzianek.

  • Jak zaczynał się drugi rok Mevo i co się wydarzyło w ciągu 12 miesięcy
  • Rozwój sieci i liczby, które robią wrażenie

Jak zaczynał się drugi rok Mevo i co się wydarzyło w ciągu 12 miesięcy

System startował z pierwszymi urodzinami obchodzonymi w dniu 16 listopada, a operator — spółka Inurba z grupy City Bike Global — otworzył wtedy swoją siedzibę na Młyniskach, pokazując kulisy utrzymania floty. W styczniu reporterzy towarzyszyli ekipom serwisowym przez dobę, dokumentując codzienną pracę przy rowerach.

W lutym doszło do poważnego zdarzenia: w pożarze hali na Przeróbce spłonęło około 1,5 tys. rowerów i 1 tys. baterii. Z rezerwami operatorowi pozostało około 70% floty, a samorządy podpisały aneks dający czas na uzupełnienie braków do 31 lipca. Jednocześnie gminy skorzystały z prawa opcji i zamówiły dodatkowe 1,2 tys. jednośladów, co miało powiększyć liczbę rowerów w systemie.

Rozwój sieci i liczby, które robią wrażenie

Latem flota zaczęła się odradzać: pierwsze 240 nowych rowerów wyjechało na ulice 10 lipca, a tydzień później liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła 500 tys. Do połowy lipca Mevo od startu przejechało ponad 14 mln km (w tym 10,3 mln km w Gdańsku). System odegrał też rolę podczas kongresu Velo-city w AmberExpo, gdzie dodatkowe egzemplarze rozeszły się błyskawicznie.

Ostatecznie flota miała wzrosnąć nie do pierwotnych 4 099 rowerów, lecz do 5 300. W Gdańsku na ulicach kursowało wtedy około 3 000 Mevo; do metropolii dołączyły też Gdynia, Reda, Rumia, Władysławowo, Kosakowo i Pruszcz Gdański — ten ostatni od 1 sierpnia uruchomił 15 stacji z 70 rowerami. W Gdańsku planowano rozbudować sieć do 380 stacji, do których miało dołączyć dodatkowe 50 lokalizacji — o połowie z nich mogli zdecydować mieszkańcy w konsultacjach.

“3686 - to rekordowa liczba przejazdów na Mevo, które od początku istnienia systemu odbył mieszkaniec Gdańska. Nasz rekordzista poważnie rozważa sprzedaż samochodu. Odkąd wsiadł na MEVO, korzysta z roweru metropolitalnego CODZIENNIE!” — informacja z oficjalnego profilu Mevo na Facebooku.

We wrześniowych konsultacjach dotyczących lokalizacji 25 nowych stacji w Gdańsku wzięło udział 3 952 osób; z zaproponowanych 50 lokalizacji wybrano połowę miejsc, które pojawią się wiosną 2026. Ostatni pełny miesiąc obrachunkowy system zamknął liczbą ponad 621 tys. użytkowników, powiększając dotąd grono o ponad 221 tys. osób.

na podstawie: UM Gdańsk.

Autor: krystian