Za co odpowiedzialny jest spedytor międzynarodowy?

3 min czytania
Za co odpowiedzialny jest spedytor międzynarodowy?

Handel na przestrzeni lat niezwykle się zmienił, coraz więcej firm ma swoich zagranicznych kooperantów. Każdego dnia kierowcy na całym świecie pokonują setki tysięcy kilometrów tak, aby na czas dostarczać towary z kraju A do kraju B. Ich praca jest nadzorowana i kontrolowana przez spedytorów. Dzisiaj wyjaśnię Ci, na czym dokładnie polega praca spedytora w transporcie zagranicznym.

Od czego zaczyna się praca?

Wszystko zaczyna się od szukania ładunków (w żargonie profesjonalistów to tzw. frachty). Korzysta się przy tym z giełd transportowych. Po wybraniu interesujących zleceń, spedytor kontaktuje się z klientem w celu ustalenia szczegółów. Bardzo ważne jest, aby firma transportowa, którą reprezentuje spedytor, była zdolna do realizacji zlecenia. Dlatego osoba zajmująca się spedycją musi dobrze znać flotę swojej firmy. Niektóre towary potrzebują przewozu w chłodni, zaś inne, ze względu na duży gabaryt, wymagają dodatkowych kierowców - pilotów i większego pojazdu.

Po ustaleniu szczegółów transportu, takich jak wybór odpowiedniego pojazdu, omówienie kwestii finansowych oraz wyznaczenie deadline’u, spedytor międzynarodowy wystawia dokumenty przewozowe. Musi tutaj pamiętać o odmienności prawa w poszczególnych państwach, tak aby kierowca uniknął niespodzianek związanych z kontrolą lokalnej policji lub służb celnych. Na jego głowie jest również opracowanie trasy, w tym podjęcie decyzji o wyborze płatnych odcinków dróg.

Kierowca już jedzie, co dalej?

To tutaj na dobrą sprawę zaczyna się wyścig z czasem i nerwy spedytora. Sytuacja na drogach bywa różna, szczególnie gdy w grę wchodzą transporty zagraniczne. Spedytor transportu zagranicznego w każdej chwili trwania przewozu jest odpowiedzialny za kontakt z klientem. Dlatego niezwykle ważne, aby biegle znał języki obce, umiał trzymać nerwy na wodzy, a jednocześnie umiał na chłodno analizować sytuację, w jakiej jest kierowca.

Spedycja wymaga umiejętności szybkiego planowania i reagowania na przeciwności losu. W razie kłopotów u kierowcy, czy to awarii samochodu, czy też korków na drodze, to właśnie spedytor musi coś z tym zrobić. Czasem będzie to telefon do klienta i przeproszenie za opóźnienie, a innym razem organizacja szybkiej pomocy kierowcy, być może podstawienie drugiego pojazdu i ponaglenie do dalszej jazdy. Rola spedytora międzynarodowego kończy się w chwili, gdy kierowca dojedzie do celu, a towar będzie w nienaruszonym stanie.

Słowem podsumowania

Praca spedytora jak widać, jest dość stresująca. To dość duża odpowiedzialność, jednak zdaniem osób pracujących na tym stanowisku daje to ogromną satysfakcję. Nic więc dziwnego, że cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Co więcej, taka praca niezwykle rozwija człowieka. Uczy pokory i odpowiedzialności za swoje decyzje. Wymaga też posługiwania się językiem obcym, często nie tylko angielskim. Spedycja ma jednak również swoją wadę, często jest to praca na całą dobę. W końcu w trasie cały czas są kierowcy z towarem, na który czekają klienci. Nierzadko bywa tak, że spedytor po godzinach myśli o pracy, a nawet jest niepokojony telefonami i mailami.

Więcej informacji znajdziecie na: https://pks-sa.com/oferta/spedycja-miedzynarodowa.html

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

glosgdanska_kf