Szkrabolandia zaprasza do przedszkola terapeutycznego w Gdańsku

Przedszkole terapeutyczne to miejsce, gdzie dzieci z autyzmem mogą uczęszczać i rozwijać swoje zdolności poznawcze, komunikacyjne, emocjonalne i społeczne. Jedną z takich placówek prowadzi Szkrabolandia w Gdańsku.
W przedszkolu terapeutycznym nauka skupia się na dostosowaniu do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci oraz na zapewnieniu im odpowiedniej pomocy i wsparcia. Zajęcia w przedszkolu terapeutycznym są prowadzone przez specjalistów, takich jak terapeuci, pedagodzy czy psycholodzy, którzy są doświadczeni w pracy z dziećmi z autyzmem. Jeśli masz dziecko z autyzmem i zastanawiasz się nad tym, czy warto zapisać je do przedszkola terapeutycznego, warto porozmawiać o tym z lekarzem lub specjalistą, który zna Twoje dziecko i jego potrzeby. W niektórych przypadkach przedszkole terapeutyczne może być doskonałym miejscem do rozwoju i zapewnienia dziecku odpowiedniej opieki, w innych natomiast inne rozwiązania mogą być lepsze.
Przedszkole terapeutyczne co to znaczy?
Przedszkole terapeutyczne to specjalna placówka, która jest przeznaczona głównie dla dzieci z autyzmem oraz zespołem Aspergera. Celem jest pomoc w rozwoju zdolności poznawczych, komunikacyjnych, emocjonalnych i społecznych u dzieci z tymi zaburzeniami. Przedszkole terapeutyczne to miejsce, gdzie dzieci mogą rozpocząć swoją przygodę z nauką w sposób dostosowany do ich potrzeb i możliwości. Maluchy mogą liczyć na specjalistyczną opiekę i wsparcie ze strony pedagogów, terapeutów, psychologów, logopedów, fizjoterapeutów oraz lekarzy psychiatrów. Grupy są nieduże, co umożliwia zapewnienie dzieciom optymalnych warunków rozwojowych i maksymalnej jakości kształcenia. Oprócz zajęć terapeutycznych, przedszkole terapeutyczne realizuje także podstawę programową MEN, dostosowując ją do możliwości dzieci.
!https://glosgdanska.pl/foto/pics/5ffef2e2aef845b91102ca8274d9653f.webp
Zajęcia terapeutyczne dla dzieci ze spektrum autyzmu
W przedszkolu terapeutycznym dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach terapeutycznych trwających średnio 5 godzin dziennie. Zajęcia te obejmują zarówno terapię grupową, jak i terapię indywidualną. W zależności od placówki, zajęcia terapeutyczne mogą obejmować integrację sensoryczną oraz trening umiejętności społecznych. Integracja sensoryczna to zajęcia, które pomagają dzieciom z autyzmem w lepszym odbiór i integrowaniu bodźców z otaczającego ich środowiska. Dzięki temu dzieci mogą lepiej radzić sobie z codziennymi czynnościami i zabawami. Trening umiejętności społecznych to zajęcia, które uczą dzieci ze spektrum autyzmu funkcjonowania w grupie. Maluchy uczą się między innymi inicjowania rozmowy, wyrażania emocji, reagowania na krytykę oraz radzenia sobie z uczuciami. Te zajęcia pomagają dzieciom nawiązywać bliskie kontakty z rówieśnikami i lepiej radzić sobie z sytuacjami społecznymi.
Trening czystości to zajęcia, podczas których dzieci uczą się sygnalizować potrzeby fizjologiczne, korzystać z toalety oraz myć ręce. Trening czystości jest ważnym elementem nauki i jest szczególnie przydatny dla dzieci z autyzmem, które często mają trudności z tymi czynnościami. Ćwiczenia logopedyczne to zajęcia, podczas których dzieci uczą się lepszej komunikacji i poszerzają swoje umiejętności językowe. Logopeda uczy maluchy prawidłowych struktur gramatycznych, intonacji i słownictwa oraz pomaga im radzić sobie z trudnościami z mówieniem i rozumieniem języka. Trening słuchowy Johansena to metoda terapeutyczna, która polega na słuchaniu muzyki nagranej na syntetyzatorze i dobranej indywidualnie do potrzeb dziecka. Ta metoda pomaga poprawić koncentrację, uwagę słuchową, płynność wypowiedzi i artykulację oraz rozumienie języka. Muzykoterapia to zajęcia, podczas których muzyka jest wykorzystywana do wspierania rehabilitacji dzieci z autyzmem. Dzięki muzykoterapii dzieci mogą poprawić swoje umiejętności emocjonalne, poznawcze, motoryczne i społeczne oraz nawiązywać komunikację niewerbalną i werbalną.
Bajkoterapia (biblioterapia) to zajęcia, podczas których dzieci z autyzmem wykorzystują książki jako narzędzie terapeutyczne. Jej celem jest psychiczne wsparcie malucha oraz przygotowanie go do życia w społeczeństwie. Dogoterapia to zajęcia, podczas których wykorzystuje się psy do terapii dzieci z autyzmem. Kontakt ze zwierzęciem pomaga dzieciom przełamywać lęk przed światem zewnętrznym, uczy je wyrażania emocji i pozwala na osiągnięcie lepszej komunikacji społecznej. Program aktywności Knillów to metoda terapeutyczna, która polega na różnorodnej aktywności ruchowej wspieranej muzyką. Dzieci wykonują konkretne ruchy w rytm melodii, co pomaga im nabyć świadomości własnego ciała, poczucia bezpieczeństwa oraz wrażliwości na sygnały i reakcje innych osób. Program aktywności Knillów rozwija kontakt społeczny i jest doskonałą formą zabawy dla przedszkolaków.
Przedszkole integracyjne dla dzieci z autyzmem
Przedszkola i szkoły integracyjne to miejsca, w których razem uczą się dzieci zdrowych i dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, takimi jak autyzm i zespół Aspergera. W odróżnieniu od przedszkoli terapeutycznych, grupy zajęciowe są znacznie większe, zwykle składają się z 15-20 dzieci. Decyzja o tym, czy dziecko może uczęszczać do placówki integracyjnej, zależy od kilku czynników, takich jak posiadanie odpowiednio rozwiniętych umiejętności komunikacyjnych i społecznych, samodzielność w codziennych czynnościach oraz rzadkie przejawy trudnych zachowań.
Aby dziecko mogło uczęszczać do przedszkola integracyjnego, musi mieć odpowiednio rozwinięte umiejętności komunikacyjne i społeczne oraz być samodzielne w codziennych czynnościach. Ponadto, zachowanie dziecka nie może zaburzać funkcjonowania grupy. Warto rozważyć taką opcję, ale stopniowo wprowadzać dziecko do tego rodzaju placówki, np. przez udział w wybranych zajęciach. Ważne, aby maluch nie był zbyt gwałtownie wystawiony na nowe bodźce i miał możliwość powrotu do grupy terapeutycznej, gdy będzie tego potrzebował.
Przedszkola integracyjne to placówki edukacyjne, w których dzieci zdrowie oraz te, które posiadają specjalne potrzeby edukacyjne, uczą się razem. Przeznaczone są one dla maluchów, które potrafią dobrze komunikować się ze środowiskiem, są samodzielne i rzadko prezentują zachowania trudne. Decyzja o tym, czy dziecko z autyzmem powinno uczęszczać do takiej placówki, powinna być poprzedzona rozmową z specjalistą. Warto pamiętać, że zbyt gwałtowne przejście z grupy terapeutycznej do integracyjnej może być dla malucha stresujące i prowadzić do braku zrozumienia ze strony rówieśników. Dlatego też niektóre zajęcia mogą być realizowane w obu grupach, by dziecko mogło stopniowo adaptować się do nowego otoczenia.
Co oferuje Szkrabolandia?
Przedszkola Szkrabolandii są miejscem, gdzie rodzice mogą zostawić swoje dzieci, aby miały one możliwość rozwoju poprzez różnorodne zabawy i zajęcia. Organizowane są zajęcia muzyczne, plastyczne i gimnastyki korekcyjnej, dzięki którym dzieci mogą rozwijać swoje zdolności i umiejętności. Ponadto, poprzez zabawę i czytanie bajek, dzieci uczą się języka angielskiego i rozwijają swoją wyobraźnię. Przedszkole jest specjalistyczną placówką, która zajmuje się opieką terapeutyczną dla dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności, takimi jak sprzężona niepełnosprawność, zaburzenia ze spektrum autyzmu czy też zaburzenia rozwojowe. Współpracuje się z rodzicami, którzy poszukują bezpiecznego i przyjaznego miejsca dla swoich dzieci i oferujemy opiekę dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Tę placówkę - jak i szereg innych w Trójmieście - można znaleźć w wyszukiwarce po wpisaniu słów przedszkole terapeutyczne Gdańsk.
Autor: Zewnętrzny materiał partnerski