Nowy terminal w Baltic Hub: Kamień węgielny położony, otwarcie w 2025 roku
Wmurowanie kamienia węgielnego pod nowy terminal w Baltic Hub stało się faktem. Inwestycja, która ma zakończyć się w 2025 roku, ma na celu uczynienie z polskiego portu jednego z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie. To ogromny krok naprzód dla polskiej gospodarki morskiej.
  1. Rozpoczęcie budowy terminalu T3 w październiku 2022 r.
  2. Utworzenie sztucznej wyspy o powierzchni 36 hektarów
  3. Planowane zakończenie budowy terminalu na koniec 2025 r.
  4. Zwiększenie mocy przeładunkowych Baltic Hub do 4,5 mln TEU rocznie

Budowa trzeciego głębokowodnego nabrzeża w Baltic Hub rozpoczęła się w październiku 2022 roku. Od tamtej pory powstała już sztuczna wyspa o powierzchni 36 hektarów, na której trwają intensywne prace budowlane. Nowy terminal, nazwany T3, ma zwiększyć moce przeładunkowe kompleksu do 4,5 miliona TEU rocznie, co uczyni Baltic Hub jednym z największych terminali kontenerowych w Europie.

Nowe nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra będzie wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt, w tym siedem suwnic nabrzeżowych STS oraz 20 półautomatycznych suwnic placowych RMG. Pierwsze elementy tych suwnic mają być dostarczone już we wrześniu tego roku. Terminal będzie półautomatyczny, a operatorzy będą zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk, co zapewni im bezpieczne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok.

Podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego, goście mieli okazję obejrzeć filmowe podsumowanie prac od listopada 2022 roku do czerwca 2024 roku. Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub, podkreślił znaczenie inwestycji dla polskiej gospodarki oraz rynków Europy Środkowo-Wschodniej. "Dzięki inwestycji T3 Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce przeładunkowe z 2,7 do 4,5 mln TEU rocznie" - przypomniał Baker.

Podczas ceremonii, Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, zwrócił uwagę na unikalny charakter projektu. "Nieczęsto zdarza się realizować projekty, dzięki którym Polska powiększa się i to dosłownie - o 36 ha. Te 36 ha to jest okno na wielki świat transportu morskiego, to jest szansa na rozwój, na kolejny krok w budowie tak ważnej części polskiej ekonomii, jaką jest gospodarka morska" - podkreślił Marchewka.

Prezydent Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, również zaznaczyła znaczenie inwestycji dla miasta. "Kiedy w 2007 roku ten odważny projekt - Baltic Hub, wówczas pod nazwą DCT, zaczął powstawać, trzeba było pokonać wiele trudności prawnych. Nie wiem, czy ktoś wówczas przypuszczał, że terminal kontenerowy rozwinie się w tak szybkim tempie" - mówiła Dulkiewicz. "To bardzo ważny projekt dla naszego miasta, z którym wiążą się także wyzwania infrastrukturalne."

Oprócz terminalu kontenerowego w Baltic Hub planowana jest także budowa terminalu do obsługi morskich farm wiatrowych. Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce.

Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, podkreśliła znaczenie transportu intermodalnego dla przyszłości portu. "Żebyśmy mogli wyprowadzać i wprowadzać ładunki do portu, potrzebujemy silnego transportu intermodalnego" - mówiła Pyć.

Inwestycja w Baltic Hub ma kluczowe znaczenie nie tylko dla lokalnej gospodarki, ale także dla całego regionu. Terminal, będący własnością PSA International, Polskiego Funduszu Rozwoju oraz IFM Global Infrastructure Fund, ma doskonałe połączenia lądowe z krajami takimi jak Czechy, Słowacja, Ukraina, Węgry czy Niemcy, co czyni go naturalną bramą dla towarów ze świata nie tylko dla Polski, ale i całej Europy Środkowej i Wschodniej.


UM Gdańsk