Buspasy na ul. Spacerowej: Warianty przedstawione przez wiceprezydenta Grzelaka
W najbliższym czasie mieszkańcy będą mieli okazję zapoznać się z planami na rozbudowę ul. Spacerowej, w tym z propozycjami dotyczącymi buspasów. Prezentacja różnych wariantów projektowych ma na celu poprawę komunikacji miejskiej oraz zwiększenie bezpieczeństwa na tej ważnej trasie.

Buspas na ul. Spacerowej – korzyści dla mieszkańców

Projekt rozbudowy ul. Spacerowej zakłada powstanie buspasów, które znacząco skrócą czas przejazdu autobusów między Osową a Oliwą. Dzięki temu możliwe będzie częstsze kursowanie autobusów linii 169, 171 i 179, które na wspólnym odcinku będą jeździły nawet co 7-8 minut. Inwestycja umożliwi także przedłużenie linii 179 do węzła "Przymorze SKM" z wygodną przesiadką na pociągi SKM oraz inne linie autobusowe.

Rozbudowa obejmie odcinek od skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan do skrzyżowania Spacerowa / Opacka, o długości 5,7 km. Nowa infrastruktura drogowa ma nie tylko ułatwić życie mieszkańcom korzystającym z komunikacji miejskiej, ale także poprawić płynność ruchu i zwiększyć bezpieczeństwo na tej trasie.

Prezentacja wariantów buspasów – różnice i koszty

Podczas spotkania informacyjnego mieszkańcom przedstawiono dwa warianty budowy buspasów. Pierwszy wariant zakłada trzy pasy ruchu, z buspasem o zmiennym kierunku, który będzie otwarty w kierunku Oliwy w szczycie porannym, a w kierunku Osowej w szczycie popołudniowym. Taki układ ma niższy koszt realizacji (70-80 mln zł) i wymaga mniejszej wycinki drzew (około 1200), ale niesie ze sobą większe ryzyko wypadków i dłuższy czas przejazdu autobusów.

Drugi wariant przewiduje dwa buspasy, każdy w jednym kierunku, co oznacza cztery pasy ruchu: dwa dla autobusów i dwa dla samochodów. To rozwiązanie zwiększa bezpieczeństwo i skraca czas przejazdu autobusów, ale jest droższe (80-100 mln zł) i wymaga większej liczby wycinek drzew (około 2200).

Nowa ścieżka rowerowa – bezpieczne podróżowanie na dwóch kółkach

Integralną częścią projektu jest budowa ścieżki rowerowej na całej długości buspasa. Ścieżka będzie biegła tuż obok buspasa lub po terenie leśnym, zapewniając bezpieczeństwo i komfort podróżowania zarówno rowerzystom, jak i użytkownikom hulajnóg. Taka infrastruktura zachęci mieszkańców do korzystania z ekologicznych środków transportu, co przyczyni się do redukcji zanieczyszczenia powietrza i poprawy zdrowia publicznego.

Skrócenie czasu przejazdu autobusów – konkretne liczby

Jednym z głównych celów inwestycji jest skrócenie czasu przejazdu komunikacją miejską na odcinku ul. Spacerowej. Po wybudowaniu buspasa, w godzinach szczytu porannego czas przejazdu w kierunku Oliwy skróci się z 25 minut do około 8-9 minut, a w godzinach szczytu popołudniowego w kierunku Osowej – z 18 minut do około 7 minut. Tak znaczące zmiany mają zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej, co może zmniejszyć natężenie ruchu samochodowego i poprawić jakość życia w okolicy.

Spotkanie informacyjne prowadzone przez zastępcę prezydenta, Piotra Grzelaka, pozwoliło mieszkańcom na zapoznanie się ze szczegółami inwestycji oraz wyrażenie swoich opinii i uwag. To ważny krok w kierunku realizacji projektu, który ma na celu poprawę komunikacji i bezpieczeństwa w naszej dzielnicy.


Na podst. Urząd Miejski w Gdańsku