Nowa droga rowerowa ze Śródmieścia do Chełmu - szczegóły i przebieg trasy po spotkaniu informacyjnym
W nadchodzących miesiącach mieszkańcy będą świadkami istotnych zmian w infrastrukturze rowerowej, dzięki nowej drodze rowerowej prowadzącej ze Śródmieścia na Chełm. Spotkanie informacyjne, które odbyło się 3 października, przyciągnęło uwagę wielu osób zainteresowanych tym projektem.

Planowane zmiany na al. Armii Krajowej

W marcu 2025 roku rozpocznie się remont al. Armii Krajowej, który obejmie odcinek od Węzła Groddecka do al. Sikorskiego. W ramach prac modernizacyjnych przewidziano wyremontowanie trzech pasów ruchu, a także wytyczenie nowej drogi rowerowej w skrajnym prawym pasie. To innowacyjne rozwiązanie ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno kierowcom, jak i rowerzystom, dzięki zastosowaniu betonowych dżersejów oddzielających oba rodzaje ruchu.

Warto zauważyć, że wcześniej zrealizowany łącznik na ul. Rogaczewskiego zostanie przedłużony do ul. 3-go Maja, co umożliwi płynne włączenie się do istniejącej sieci dróg rowerowych. Nowa ekostrada rowerowa ma w przyszłości być kontynuowana w kierunku ul. Łostowickiej, co jeszcze bardziej ułatwi poruszanie się po mieście.

Obawy mieszkańców dotyczące korków

Podczas spotkania, które miało miejsce w Szkole Podstawowej nr 8, mieszkańcy wyrazili swoje obawy dotyczące potencjalnego wzrostu korków na al. Armii Krajowej. Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa, starał się rozwiać te wątpliwości, podkreślając, że kluczowym czynnikiem wpływającym na płynność ruchu jest przepustowość skrzyżowania z ul. Łostowicką. Z danych wynika, że w godzinach szczytu wykorzystanie przepustowości tego skrzyżowania wynosi jedynie 70% przy dwóch pasach ruchu.

Borawski zwrócił uwagę, że wprowadzenie dodatkowego pasa dla rowerzystów nie powinno znacząco wpłynąć na sytuację drogową, ponieważ odcinek od al. Sikorskiego do ul. Nowatorów ma jedynie dwa pasy, co z kolei ogranicza możliwości przeciążenia ruchu.

Odpowiedzi na pytania mieszkańców

W trakcie dyskusji poruszono wiele istotnych kwestii, jak np. bezpieczeństwo karetki pogotowia w kontekście wprowadzenia zapór betonowych. Przedstawiciele urzędów zapewnili, że każdy pas ruchu ma odpowiednią szerokość, co pozwala na skuteczne tworzenie "korytarza życia" dla służb ratunkowych w razie potrzeby. Mieszkańcy podnosili również problem przekraczania prędkości przez kierowców, co jest szczególnie uciążliwe w kontekście hałasu generowanego przez motocyklistów.

Na koniec spotkania przedstawiciele miasta zapewnili, że istnieje plan rozwoju ekostrady, która może w przyszłości dotrzeć aż do Jasienia. Odpowiadając na pytania dotyczące uciążliwości spalin samochodowych, podkreślono, że wiele istniejących dróg rowerowych w mieście również przebiega w bliskim sąsiedztwie ruchliwych ulic, co jest standardową praktyką w urbanistyce.

Projekty takie jak nowa droga rowerowa ze Śródmieścia na Chełm to krok w stronę bardziej zrównoważonego transportu, który ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Miejmy nadzieję, że realizacja tych planów przyczyni się do zmiany nawyków transportowych w mieście.


Na podst. Urząd Miejski Gdańsk