Opowieść zimowa zdobywa Złotego Yoricka za poruszającą terapię traumy na scenie

Warszawski Teatr Powszechny zdobywa Złotego Yoricka za wyjątkową interpretację “Opowieści zimowej” podczas Festiwalu Szekspirowskiego. To spektakl, który porusza tematykę traumy i odbudowy rodzinnych więzi, a jego sukces podkreślają także inne nagrodzone przedstawienia, które zaskakują świeżym spojrzeniem na klasykę.
- Warszawska “Opowieść zimowa” triumfuje na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku
- Zaskakujące spektakle i wyróżnienia dla twórców z całej Polski na gdańskim festiwalu
Warszawska “Opowieść zimowa” triumfuje na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie zdobył główną nagrodę Festiwalu Szekspirowskiego – statuetkę Złotego Yoricka oraz 40 000 zł ufundowane przez Bank Millennium. Spektakl „Opowieść zimowa” w reżyserii Pameli Leończyk to nie tylko klasyczna sztuka, ale przede wszystkim głęboka refleksja nad przekazywaniem traumy i destrukcyjną mocą zazdrości. Przedstawienie ukazuje rodzinne relacje rozbite przez lęki i nieuświadomione potrzeby, gdzie każde słowo ma ogromne znaczenie.
„Połączenie szekspirowskiego oryginału z odniesieniami do kultury terapii ze współczesnym tekstem skomponowanym przez Darię Sobik pobudzają do refleksji (…). ‘Opowieść zimowa’ Pameli Leończyk jest wybitnym wydarzeniem teatralnym” – uzasadniło Jury w składzie prof. dr hab. Marta Gibińska, dr Agata Romaniuk i Zishan Ugurlu.
Na scenie zobaczyliśmy m.in. Karolinę Adamczyk jako Hermionę oraz Aleksandrę Bożek w podwójnej roli Pauliny i Czasu. Inna scena spektaklu pokazuje Oskara Stoczyńskiego (Koterapeuta, Floryzel, Poliksenes) w objęciach Grzegorza Artmana (Leontes), co potwierdza niezwykłą intensywność tej inscenizacji.
Zaskakujące spektakle i wyróżnienia dla twórców z całej Polski na gdańskim festiwalu
W sekcji SzekspirOFF statuetkę i nagrodę 15 000 zł ufundowaną przez ASTE otrzymała Aleksandra Bielewicz wraz z grupą AZBEST za spektakl „Wszyscy jesteśmy Ryszardami. Ekshumacja 2000”. To opowieść o Filipie – bohaterce pełnej energii, która wierzy, że odnalezienie grobu Ryszarda III może zmienić historię. Na scenie pojawiają się zombie, tańce oraz konstelacje hellingerowskie, a całość prowokuje do zadania pytań o początek zła i odzyskanie prawdy spod warstw legendy i polityki.
Ewa Platt została wyróżniona statuetką Nowego Yoricka za reżyserię spektaklu „Poskromienie złośnicy” wystawionego przez Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Jej interpretacja pokazuje Katarzynę i Petruchia w nowym świetle – jako obraz przemocy domowej, gdzie przemoc nie jest krzykliwa, lecz subtelnie przenika codzienność.
„Reżyseria, sztuka aktorska i scenografia tworzą obiecującą ramę (…), pozwalając zobaczyć historię Katarzyny i Petruchia jako współczesny obraz przemocy domowej” – podkreśliło jury.
Dodatkowo jury przyznało Nagrodę Dziennikarzy spektaklowi „Poskromienie złośnicy” za „nieoczekiwane odczytanie kluczowych sekwencji komedii Szekspira jako obrazu współczesnej przemocy – przejmująco i bez demagogii”.
Polskie Towarzystwo Szekspirowskie doceniło natomiast „A Macbeth Song” w reżyserii Oriola Broggiego (La Perla 29 & The Tiger Lillies) za brawurową bezpretensjonalność i połączenie groteski z liryzmem tragedii. Spektakl to teatr totalny z hipnotycznymi projekcjami oraz 22 oryginalnymi piosenkami Martyna Jacquesa, które tworzą mroczny klimat danse macabre przygrywanego przez trzy wiedźmy – Tygrysie Lilie.
„Za brawurową bezpretensjonalność, wydobycie groteskowości i liryzmu tragedii oraz wizję życia jako danse macabre, do którego przygrywają obłędnie mroczne wiedźmy” – uzasadniło Towarzystwo.
Wyróżnienie specjalne Towarzystwa otrzymała również „Opowieść zimowa” Pameli Leończyk, co dodatkowo podkreśla rangę tego spektaklu na festiwalu.
Na podstawie: Urząd Miejski Gdańsk
Autor: krystian