Rowerem z Chełmu do Śródmieścia w pięć minut - nowa ekostrada w Gdańsku

Nowa trasa rowerowa wzdłuż al. Armii Krajowej skraca podróż z Chełmu do centrum do kilku minut i ma być początkiem sieci szybkich połączeń rowerowych na południu Gdańska.
- Gdańsk zyskuje trasę szybkiego ruchu rowerowego
- Jak to działa dla mieszkańców i służb
- Przygotuj rower i skorzystaj z darmowych przejazdów
- Drugi etap powstaje w pasie zieleni i połączy Łostowicką
Gdańsk zyskuje trasę szybkiego ruchu rowerowego
Pierwszy odcinek ekostrady powstał podczas remontu al. Armii Krajowej między Węzłem Groddecka a al. Sikorskiego. Skrajny pas jezdni przekształcono w wydzielony ciąg rowerowy o szerokości 3–4 m, który łączy się z istniejącą siecią przy ul. Chałubińskiego. Wzdłuż Armii Krajowej trasa ma około 1 500 m, a do tego dochodzi ponad 400 m na kładce i w al. Sikorskiego.
Projekt był wybierany w Budżecie Obywatelskim w 2019 i 2023 roku, łącznie zdobywając ponad 5 tys. głosów. Już teraz z nowej trasy korzysta ponad 300 osób dziennie, co miejskie służby przedstawiają jako potwierdzenie rosnącego zapotrzebowania na alternatywną mobilność.
“Długo wyczekiwany projekt ekostrady łączącej Chełm ze Śródmieściem, a także dalszymi trasami dojazdowymi, zostaje dziś oficjalnie otwarty. To kolejny krok w budowie Gdańska, który zachęca do korzystania z alternatywnych, ekologicznych sposobów poruszania się po mieście. Dziękuję za sprawną realizację projektu, a także wszystkim mieszkańcom, którzy głosowali na pierwszy odcinek ekostrady w budżecie obywatelskim. Zachęcam do korzystania z naszej infrastruktury rowerowej, która bardzo dynamicznie rozwija się w Gdańsku”
— Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska
Jak to działa dla mieszkańców i służb
Przebudowa jezdni wiązała się ze zwężeniem z trzech pasów do dwóch, ale jak zapowiadają urzędnicy, korki nie nasiliły się. Aby zapewnić dojazd służbom ratunkowym przygotowano specjalne przepusty i punkty umożliwiające wjazd na trasę rowerową. Wprowadzono też ograniczenie prędkości z 80 do 70 km/h na objętym odcinku, co ma poprawić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi.
“Dzięki projektowi rowerowemu z budżetu obywatelskiego, mogliśmy poprawić nawierzchnię całego odcinka drogi. Jestem przekonany, że doceniają to także kierowcy korzystający codziennie z tej trasy. Niektórzy obawiali się, że zwężenie ruchu z trzech do dwóch pasów spowoduje duże korki, ale zatory w tym miejscu nie uległy zwiększeniu. Również i na kwestię ewentualnego przejazdu służb ratunkowych znaleźliśmy rozwiązanie: przygotowaliśmy specjalne przepusty i miejsca umożliwiające wjazd na ekostradę, aby służby mogły szybciej dotrzeć do miejsca zdarzenia”
— Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa
Otwarciu towarzyszył wspólny przejazd z pętli Chełm na Targ Węglowy oraz piknik komunikacyjny w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności. Radni podkreślali, że trasa ma odciążyć centrum i zmniejszyć emisję spalin.
“Śródmieście, z którego korzystają mieszkańcy i turyści, potrzebowało odciążenia. Dzięki ekostradzie będzie mniej spalin i korków”
— Maksymilian Kieturakis, radny miasta Gdańska
Przygotuj rower i skorzystaj z darmowych przejazdów
Władze zachęcają do testowania nowej infrastruktury zwłaszcza w dniach związanych z promocją bezsamochodowej mobilności. W poniedziałek, 22 września, z okazji Dnia Bez Samochodu komunikacja miejska w Gdańsku będzie bezpłatna, a użytkownicy aplikacji Mevo skorzystają z darmowych przejazdów — do jednej godziny na rowerze elektrycznym i do dwóch godzin na rowerze klasycznym. Zwolnione z opłat będą osoby z aktywną Gdańską Kartą Mieszkańca.
“Dzięki tej inwestycji, w ciągu kilku minut będzie można znaleźć się w centrum, dotrzeć do pracy, szkoły czy na uczelnię”
— Kamila Błaszczyk, radna miasta Gdańska
Równolegle miasto ogłasza konsultacje dotyczące lokalizacji kolejnych stacji MEVO — od 22 września do 5 października mieszkańcy mogą wybierać 25 spośród 50 zgłoszonych propozycji.
Drugi etap powstaje w pasie zieleni i połączy Łostowicką
W dokumentacji znajduje się już projekt drugiego etapu ekostrady, który połączy al. Sikorskiego z ul. Łostowicką. Ten odcinek ma mieć 1 350 m długości i 4 m szerokości; zostanie poprowadzony w pasie zieleni rozdzielającym jezdnie Armii Krajowej, całkowicie oddzielony od ruchu samochodowego. Połączenie z istniejącymi drogami przy ul. Łostowickiej i al. Havla ma stworzyć spójny korytarz z rejonu Nowej Warszawskiej aż do Śródmieścia.
Realizacja kolejnego etapu ma usprawnić codzienne dojazdy mieszkańców południowych dzielnic i wzmocnić sieć szybkiego ruchu rowerowego w Gdańsku.
na podstawie: Urząd Miejski Gdańsk.
Autor: krystian