Gdańsk otwiera ekostradę Armii Krajowej - Chełm w 5 minut

3 min czytania
Gdańsk otwiera ekostradę Armii Krajowej - Chełm w 5 minut

Nowy pas rowerowy o długości prawie 2 km łączy Chełm ze Śródmieściem. Pierwszy etap oddano do użytku 20 września — ile zyskały południowe dzielnice i co dalej z kolejnymi odcinkami?

  • Gdańsk wprowadza szybszy dojazd rowerem z Chełmu do Śródmieścia
  • Sprawdź jak zmieniła się organizacja ruchu i bezpieczeństwo
  • Przyłącz się do ruchu i poznaj plany rozbudowy

Gdańsk wprowadza szybszy dojazd rowerem z Chełmu do Śródmieścia

W sobotę, 20 września, miasto oficjalnie udostępniło pierwszy etap ekostrady wzdłuż al. Armii Krajowej. Trasa powstała w ramach remontu ciągu od Węzła Groddecka do al. Sikorskiego; skrajny pas jezdni przekształcono w wydzieloną drogę rowerową o szerokości 3–4 m. Sama trasa liczy około 1 500 m wzdłuż Armii Krajowej oraz dodatkowe 400 m na kładce i al. Sikorskiego — w sumie niemal 2 km połączenia z centrum.

“Długo wyczekiwany projekt ekostrady łączącej Chełm ze Śródmieściem, a także i dalszymi trasami dojazdowymi, zostaje dziś oficjalnie otwarty. To kolejny krok w budowie Gdańska, który zachęca do korzystania z alternatywnych, ekologicznych sposobów poruszania się po mieście. Dziękuję za sprawną realizację projektu, a także wszystkim mieszkańcom, którzy głosowali na pierwszy odcinek ekostrady w budżecie obywatelskim. Zachęcam do korzystania z naszej infrastruktury rowerowej, która bardzo dynamicznie rozwija się w Gdańsku” — Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Z raportów miejskich wynika, że z nowej trasy korzysta już ponad 300 osób dziennie, a miasto szacuje czas przejazdu z Chełmu do Śródmieścia na około 5 minut.

Sprawdź jak zmieniła się organizacja ruchu i bezpieczeństwo

Budowa ekostrady była powiązana z remontem jezdni. Zmiana polegała m.in. na zwężeniu ruchu z trzech do dwóch pasów — miasto informuje, że obawy o zwiększone korki nie potwierdziły się. Wprowadzono też ograniczenie prędkości z 80 do 70 km/h na przebudowanym odcinku.

“Dzięki projektowi rowerowemu z budżetu obywatelskiego, mogliśmy poprawić nawierzchnię całego odcinka drogi. Jestem przekonany, że doceniają to także kierowcy korzystający codziennie z tej trasy. Niekiedy obawiano się, że zwężenie ruchu z trzech do dwóch pasów spowoduje duże korki, ale zatory w tym miejscu nie uległy zwiększeniu. Również i na kwestię ewentualnego przejazdu służb ratunkowych znaleźliśmy rozwiązanie: przygotowaliśmy specjalne przepusty i miejsca umożliwiające wjazd na ekostradę, aby służby mogły szybciej dotrzeć do miejsca zdarzenia” — Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa.

Miasto przygotowało także specjalne przepusty i miejsca dojazdu dla służb ratunkowych, by zapewnić szybką reakcję w razie zdarzenia.

Przyłącz się do ruchu i poznaj plany rozbudowy

Oddanie pierwszego etapu to etap otwierający dalsze prace. Trwa przygotowanie dokumentacji projektowej dla drugiego etapu — od al. Sikorskiego do ul. Łostowickiej. Plan zakłada poprowadzenie tego odcinka pasem zieleni między jezdniami Armii Krajowej; będzie całkowicie oddzielony od ruchu samochodowego, miałby 1 350 m długości i 4 m szerokości oraz połączy się z istniejącymi drogami rowerowymi wzdłuż ul. Łostowickiej i al. Havla.

“Śródmieście - centrum naszego miasta, z którego korzystają mieszkańcy i turyści, potrzebowało odciążenia. Dzięki ekostradzie będzie mniej spalin i korków” — Maksymilian Kieturakis, radny Gdańska.

Otwarciu towarzyszył przejazd z pętli Chełm na Targ Węglowy oraz piknik komunikacyjny w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności. W związku z tym miasto zachęca do testowania rowerów i komunikacji miejskiej — w poniedziałek, 22 września, z okazji Dnia Bez Samochodu komunikacja miejska w Gdańsku będzie bezpłatna, a użytkownicy aplikacji Mevo skorzystają z darmowych przejazdów: do jednej godziny na rowerze elektrycznym i do dwóch godzin na rowerze klasycznym. Przywileje dotyczą posiadaczy aktywnej Gdańskiej Karty Mieszkańca.

“Do tej pory, aby komfortowo dojechać rowerem do Ś

na podstawie: Zarząd Dróg Gdańsk.

Autor: krystian