Lang chce, by Tour de Pologne wrócił do Gdańska i pokazał Pomorze światu

3 min czytania
Lang chce, by Tour de Pologne wrócił do Gdańska i pokazał Pomorze światu

Na pl. Solidarności w Gdańsku pojawiła się propozycja, która łączy sport z historią.
Czesław Lang opowiadał o pomyśle, by wielka kolarska impreza zawitała ponownie na Pomorze i wykorzystać ją do pokazania regionu milionom telewidzów. W planach są prezentacja ekip na stoczniowym placu oraz etap przebiegający przez Kaszuby i portowe pejzaże.

  • Prezentacja ekip w Gdańsku
  • Planowane etapy Tour de Pologne
  • Czesław Lang o sporcie, historii i promocji Polski

Prezentacja ekip w Gdańsku

Organizatorzy wyobrażają sobie, że to właśnie pl. Solidarności w sąsiedztwie Stoczni byłby miejscem widowiskowej prezentacji drużyn na dzień przed startem wyścigu. Według propozycji pokazy ekip miałyby odbyć się w centrum miasta, z widocznym odniesieniem do historii Solidarności i ekspozycji w Europejskim Centrum Solidarności. Lang podkreśla, że prezentacja to nie tylko sportowe show, lecz także okazja, by opowiedzieć historię miejsca i ludzi, którzy mieli wpływ na przemiany w Polsce.

Planowane etapy Tour de Pologne

Wstępny plan przewiduje, że pierwszy etap ruszałby z rejonu Skweru Kościuszki w Gdyni, a trasa prowadziłaby przez Kaszuby — między innymi Kartuzy, Bytów i Polanów. Szacowana długość tego odcinka to około 230 km, a sam wyścig miałby odbyć się w dniach 3-9 sierpnia 2026. Prezentacja zawodników zaplanowana jest na 2 sierpnia 2026.

Organizacja imprezy ma silne zaplecze medialne. Jak mówił Lang:

“Z każdego etapu mamy prawie pięć godzin transmisji live, która jest realizowana przez Telewizję Polską. Transmituje nas TVP Sport czy TVP1. Robimy to na superprofesjonalnym poziomie, bo zapraszamy do współpracy Francuzów, tych samych, którzy robią Tour de France, czyli mamy kamery bezprzewodowe na motorach i tak dalej.”
Czesław Lang

Dzięki zasięgowi transmisji Tour de Pologne trafia do szerokiej publiczności i może służyć promocji regionu:

“Sygnał trafia do 65 państw, czyli możemy w trakcie Tour de Pologne pokazywać i promować Polskę. Warto pokazać Pomorze, warto pokazać Kaszuby.”
Czesław Lang

W organizacyjnych rozmowach bierze udział m.in. Telewizja Polska, a Lang podkreśla, że takie relacje dają szansę na zaprezentowanie krajobrazów, zabytków i kultury przez około pięć godzin transmisji z każdego etapu. W poprzednich edycjach wyścig przyciągnął ponad 3 miliony widzów na trasie i przy startach oraz premiach.

Czesław Lang o sporcie, historii i promocji Polski

Dla Langa propozycja ma dwa wymiary: sportowy i symboliczny. Jak zauważył:

“Po drugie, Tour de Pologne jest częścią UCI World Tour, czyli od strony sportowej jesteśmy top topów. Jesteśmy tam, gdzie jest Tour de France, gdzie jest Giro d’Italia, czyli mamy najlepsze zespoły na starcie, najlepszych kolarzy. Tylko 9 państw na świecie ma tej klasy wyścigi i w tym jest Polska.”
Czesław Lang

Dodał też, że chce, aby wyścig przypominał o roli Gdańska w historii Polski i oddawał hołd uczestnikom przemian:

“Jako Polak jestem dumny z tego, co co moi rodacy tu osiągnęli. Dziękuję tym ludziom, którzy włączyli się w strajk w sierpniu 1980 roku, w Solidarność, za to, że chcieli zmienić ustrój. Uważam, że o tym trzeba mówić, bo jeżeli my nie będziemy o tym mówili, to nikt nie będzie mówił.”
Czesław Lang

W rozmowach organizatorów pojawia się też wątek upamiętnienia portowej historii Gdyni oraz wykorzystania wyścigu do pokazania regionalnych tradycji, strojów i kulinariów Kaszub. Lang podkreśla, że przy tak rozbudowanej transmisji telewizyjnej nie brakuje przestrzeni na opowieść o ludziach i miejscach, które stoją za tymi krajobrazami.

Na razie są to propozycje i rozmowy. Jeśli plany zostaną zatwierdzone, Gdańsk i Pomorze znów mogłyby pojawić się w centrum kolarskiej mapy Europy.

na podstawie: Urząd Miejski w Gdańsku.

Autor: krystian