Zwycięzcy pierwszego konkursu okładki i ilustracji muzycznej - nagrody i wystawa w Mlecznym Piotrze

3 min czytania
Zwycięzcy pierwszego konkursu okładki i ilustracji muzycznej - nagrody i wystawa w Mlecznym Piotrze

W Gdańsku po raz pierwszy połączono grafikę z dźwiękiem — młodzi i doświadczeni twórcy stanęli obok siebie, a ich prace trafiły na wystawę w „Mlecznym Piotrze”. Gala przyciągnęła przedstawicieli uczelni, gospodarki i turystyki, którzy mówią o sztuce jako elemencie budującym miasto. Z kilkuset zgłoszeń wybrano 30 projektów, które teraz można oglądać do połowy listopada.

  • Konkurs w Gdańsku przyciągnął ponad 300 zgłoszeń
  • Gala i laureaci w Przestrzeni Sztuki WL4 Mleczny Piotr
  • Biznes, turystyka i perspektywy dla artystów

Konkurs w Gdańsku przyciągnął ponad 300 zgłoszeń

Organizatorzy postawili przed sobą ambitny cel — pokazać, że projekt graficzny idzie w parze z muzyką. Na konkurs napłynęło ponad 300 prac z Polski i zagranicy. Z tej puli jury wybrało 30 propozycji do finału — po 15 w każdej z dwóch kategorii: „Ilustracja muzyczna” oraz „Okładka płytowa”. Debaty oceniane przez ekspertów bywały długie i gorące, bo techniki i interpretacje okazały się bardzo różnorodne.

Gala i laureaci w Przestrzeni Sztuki WL4 Mleczny Piotr

Uroczysta gala odbyła się 17 października w przestrzeniach Przestrzeni Sztuki WL4 Mleczny Piotr. W kategorii Ilustracja muzyczna zwyciężyła Oliwia Dziadul, która kilka tygodni temu przeprowadziła się do Gdańska. W kategorii Okładka płytowa pierwsze miejsce zajął rodowity gdańszczanin Przemysław Grzegorczyk. Oboje otrzymali nagrody pieniężne w wysokości 10 000 zł, ufundowane przez firmy Investing i LPP SA.

“To także łączenie muzyki z grafiką, różnych technik i form ekspresji. To wszystko jest niezwykle atrakcyjne. Działanie na styku różnych dyscyplin, obszarów i aspektów życia zawodowego - jestem przekonany - jest najciekawsze. A to dlatego, że jest źródłem satysfakcji i kreatywności, ale też pewnym stymulantem do wychodzenia ze strefy komfortu, otwierania oczu na inne perspektywy”
— dr inż. arch. Marek Barański, prorektor ds. kształcenia i współpracy dydaktycznej Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku

W trakcie gali zaprezentowano także wystawę 30 finalnych projektów oraz prace legendarnych twórców okładek — między innymi Roger Dean, Dave McKean, Drew Struzan, Storm Thorgerson i Aubrey Powell. Ich grafiki to przypomnienie, że okładka potrafi stać się ikoną muzyki, zdobiąc albumy takich zespołów jak Pink Floyd, Led Zeppelin czy Genesis.

Wystawę można oglądać w „Mlecznym Piotrze” do 16 listopada. Organizatorzy zapowiadają jej promocję podczas festiwalu Inside Seaside.

Biznes, turystyka i perspektywy dla artystów

Na wydarzeniu nie zabrakło reprezentantów świata gospodarczego i turystycznego. Obecność Paweł Orłowski, prezesa Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego (InvestGda), podkreśliła intencję łączenia sztuki z przemysłem kreatywnym.

“Nasza obecność tutaj jest w pełni uzasadniona, bo tu chodzi o powiązanie sztuki z biznesem, sztuki z gospodarką, a także o myślenie o przemyśle kreatywnym. Przede wszystkim jednak chodzi o kreatywność, czyli to, co budowało kiedyś, i buduje dzisiaj miasta”
Paweł Orłowski, prezes InvestGda

Podobnie spojrzał na sprawę sektor turystyczny. Prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej, Łukasz Wysocki, zwrócił uwagę na to, że rozwój przemysłów kreatywnych i promocja miejsca przez sztukę mogą przyciągać odwiedzających.

“Rozwój przemysłów kreatywnych, rozwój lokalnych artystów jest tym, czym dzisiaj chcemy zachęcać do odwiedzin w Gdańsku. Promocja, marketing miejsc poprzez sztukę powoduje, że budujemy autentyczność i kreatywność. Promujemy lokalność, a to jest coś, czego goście z kraju, ale też z zagranicy coraz mocniej szukają”
Łukasz Wysocki, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej

Organizatorami konkursu są Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Przestrzeń Sztuki WL4. Partnerami wydarzenia są m.in. InvestGDA, LPP SA, Investing, Stocznia Cesarska i Gdańska Organizacja Turystyczna. Konkurs objęty jest patronatami honorowymi Aleksandry Dulkiewicz, Prezydent Miasta Gdańska, oraz prof. Ryszarda Minkiewicza, rektora Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Wystawa i towarzyszące jej dyskusje pokazują, że projekt graficzny nie musi być dodatkiem do muzyki — może stać się impulsem do współpracy między twórcami, uczelniami i biznesem.

na podstawie: Urząd Miejski Gdańsk.

Autor: krystian