Ćwiczenia ratunkowe ujawniły działanie procedur w tunelu pod Martwą Wisłą

Pod osłoną nocy służby sprawdzały gotowość w tunelu pod Martwą Wisłą. W kontrolowanym scenariuszu zderzyły się dwa auta z pozorantami, aktywowały się systemy oddymiania, a ewakuację przeprowadzono z wykorzystaniem drugiej nitki tunelu. W role poszkodowanych wcieliła się młodzież Ochotniczej Straży Pożarnej ze Sobieszewa, a nad przebiegiem czuwały miejskie służby.
- Ćwiczenia w tunelu pod Martwą Wisłą
- Próba służb i systemów w Gdańsku
Ćwiczenia w tunelu pod Martwą Wisłą
Podczas nocnych ćwiczeń przeprowadzonych 18 października dyżurny Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) zarejestrował symulowany wypadek w nitce prowadzącej w stronę Stogów. W jednym ze scenariuszy brały udział dwa samochody osobowe, w każdym z nich po pięć osób udających ranne. Tunel był zamknięty także z powodu zaplanowanych prac serwisowych, co pozwoliło odtworzyć warunki z ograniczonym dostępem i ruchem.
Do akcji natychmiast ruszyły jednostki ratownicze: młodzieżowa ekipa Ochotniczej Straży Pożarnej w Sobieszewie występowała jako pozoranci, wsparcie zapewniły jednostki ratunkowo-gaśnicze Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku, zespoły ratownictwa medycznego oraz policja, która zabezpieczyła dojazd i miejsce zdarzenia. Strażacy musieli „ugasić” pozorowany pożar jednego z aut, skorzystać z systemu oddymiania tunelu i wyciąć drzwi, aby uwolnić zakleszczonego kierowcę. Rannych przetransportowano z zadymionej nitki do drugiej, gdzie funkcjonował punkt pomocy medycznej.
Scenariusz obejmował także elementy łączenia działań i komunikacji między służbami, co miało przetestować procedury ewakuacyjne i szybkość reakcji w warunkach ograniczonego dostępu.
Próba służb i systemów w Gdańsku
Nad przebiegiem ćwiczeń czuwały osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo miejskie: Joanna Pińska, dyrektorka Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego, oraz jej zastępca Krzysztof Domagalski. Organizatorem była Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, a współorganizatorem Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku.
“Nasi strażacy przypominają sobie, jak działają zabezpieczenia i systemy bezpieczeństwa tunelu. Staramy się zawsze, we współpracy z zarządzającym tunelem Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, odtworzyć jak najbardziej rzeczywiste warunki. Ćwiczymy tu regularnie, co dwa lata.”
Bryg. Jacek Jakóbczyk, rzecznik prasowy KM Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku, kierownik ćwiczeń
Podczas manewrów sprawdzono m.in. łączność radiową, system wentylacji i oddymiania oraz funkcjonalność wyjść ewakuacyjnych. Jak przypomniała Weronika Korol, rzecznik prasowa Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, takie próby pozwalają wyciągać wnioski i wprowadzać poprawki praktyczne.
“Poznanie obiektu przez służby i ćwiczenie naszych procedur bezpieczeństwa, pozwala wyciągnąć wnioski na przyszłość, a to przecież jest najważniejsze.”
Weronika Korol, rzecznik prasowa Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni
W dokumentacji dotyczącej tunelu pod Martwą Wisłą odnotowano, że w okresie od 2016 do końca 2024 roku zarejestrowano 71 stłuczek, ale nie odnotowano wypadku z osobami poszkodowanymi. Do tej pory przeprowadzono dziewięć edycji ćwiczeń i szkoleń z udziałem służb, wliczając jedne z przećwiczonych działań jeszcze przed oficjalnym otwarciem tunelu 24 kwietnia 2016. Po wcześniejszych treningach wprowadzano już praktyczne zmiany, na przykład zwiększenie oznakowania wyjść ewakuacyjnych, wskazane wcześniej przez straż pożarną.
Ćwiczenia w tunelu są realizowane w cyklu dwuletnim i służą nie tylko doskonaleniu procedur, lecz także weryfikacji technicznych systemów bezpieczeństwa, które mogą decydować o skuteczności ratownictwa w realnej sytuacji.
na podstawie: Urząd Miejski Gdańsk.
Autor: krystian