Gdańsk uruchamia całodobową gotowość służb na sezon zimowy

4 min czytania
Gdańsk uruchamia całodobową gotowość służb na sezon zimowy

Miasto przygotowało się do trudniejszych miesięcy – odśnieżanie i posypywanie obejmą ulice, chodniki i trasy rowerowe. Gdańsk zabezpieczył budżet i sprzęt, a wykonawcy deklarują całodobowe patrole i magazyny pełne soli. Na ulicach pojawi się więcej maszyn, ale też większe oczekiwania wobec właścicieli nieruchomości.

Od 15 października w Gdańsku obowiązuje całodobowa gotowość służb drogowych, która potrwa do połowy maja. Miasto zaplanowało środki i operacje, by reagować na śnieg i gołoledź oraz utrzymać sprawność komunikacji, zwłaszcza tam, gdzie ruch publiczny i tranzyt jest największy.

  • Budżet, zasięg i harmonogram działań w Gdańsku
  • Gdański Zarząd Dróg i Zieleni o organizacji prac
  • Sprzęt, zróżnicowanie terenu i obowiązki właścicieli

Budżet, zasięg i harmonogram działań w Gdańsku

Na zimowe utrzymanie w budżecie miasta zabezpieczono w sumie 23 mln zł na kolejny rok, a w bieżących planach zapisano także dodatkowe środki – do końca 2025 roku przewidziano 10,5 mln zł, a na 2026 kolejny pakiet 23 mln zł. W ostatnich sezonach koszty rosły: w 2021/22 wydano ponad 17,5 mln zł, w 2022/23 niemal 23 mln zł, a w 2023/24 blisko 24 mln zł.

Zimowe utrzymanie obejmuje około 960 km dróg, z czego 603 km należą do podstawowego układu komunikacyjnego, ważnego dla transportu publicznego i ruchu tranzytowego. Dla tras rowerowych przygotowano około 84 km, a po raz pierwszy w sezonie włączono do programu także ekostradę na Chełmie. W przypadku intensywnych opadów śniegu służby mają 8 godzin od ustania opadów na przywrócenie przejezdności dróg o priorytecie podstawowym.

“Zima nie zaskoczy drogowców - jesteśmy w pełnej gotowości już od 15 października i pozostaniemy w tym trybie do połowy maja”
“To ogromne przedsięwzięcie: 960 km dróg, w tym 603 km w podstawowym układzie komunikacyjnym oraz 84 km tras rowerowych, w tym nowa ekostrada na Chełm. Do dyspozycji mamy 130 pojazdów, które pracują 24/7. Warto pamiętać, że zimowe utrzymanie to także duże koszty – w tym roku zabezpieczyliśmy 10,5 mln zł, a w przyszłorocznym budżecie planujemy kolejne 23 mln zł.”

— Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni o organizacji prac

Za zimowe utrzymanie odpowiada m.in. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni we współpracy z zewnętrznymi wykonawcami. W gotowości jest flota obejmująca m.in. 40 pługoposypywarek, 16 pojazdów z pługami odśnieżnymi, ładowarki hydrauliczne, samochody interwencyjne oraz wytwornice solanki. W razie potrzeby do akcji można wprowadzić maszyny z pługami wirnikowymi.

Miasto korzysta z systemu Tristar oraz z całodobowego monitoringu pogody, co ma pozwolić na szybsze i często wyprzedzające działania. Umowy z wykonawcami opierają się na rezultacie - najważniejszy jest efekt w postaci czystej i bezpiecznej nawierzchni.

“Choć jesień jeszcze trwa, my jesteśmy w pełnej gotowości do realizacji umowy na zimowe utrzymanie dróg”
“W razie potrzeby na ulice Gdańska wyjedzie 56 pojazdów, w tym 8 z osprzętem do solanki. Działamy z czterech baz logistycznych, a nasze magazyny są już pełne certyfikowanej soli drogowej. Kluczowe są działania prewencyjne – całodobowo monitorujemy warunki pogodowe, a patrole w terenie sprawdzają śliskość nawierzchni. Nic jednak nie zadziała bez wykwalifikowanej kadry – to dzięki niej możemy skutecznie reagować na każde zimowe wyzwanie.”

— Magdalena Adamkiewicz, członek zarządu firmy PreZero

Sprzęt, zróżnicowanie terenu i obowiązki właścicieli

Gdańsk podkreśla, że specyfika terenu wpływa na harmonogram i sposób działań. Na górnym tarasie miasta warunki pogodowe często różnią się od tych na dolnym, dlatego sprzęt i patrole są rozmieszczane tak, by jak najszybciej zareagować tam, gdzie grozi zator ruchu – szczególnie na stromych podjazdach.

“Zima w Gdańsku to nie tylko śnieg – to także lokalna specyfika pogodowa, która wymaga elastycznego zarządzania sprzętem i zasobami”
“Warunki na górnym tarasie miasta często różnią się od tych na dolnym, dlatego gotowość sprzętu dostosowujemy do prognoz. Kluczowe jest szybkie reagowanie – sprzęt rozstawiamy w różnych punktach miasta, by uniknąć paraliżu komunikacyjnego. Szczególną uwagę zwracamy na podjazdy, gdzie zatrzymanie pojazdów może sparaliżować ruch. Działamy dynamicznie, ale też z uwzględnieniem czynnika ludzkiego – doświadczenie zespołu minimalizuje ryzyko błędów.”

— Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni

Poza odśnieżaniem jezdni, działania obejmują przystanki komunikacji miejskiej, wybrane ciągi piesze, parkingi, kładki, tunele dla pieszych, schody terenowe oraz trasy rowerowe. Prace prowadzone są mechanicznie lub ręcznie; w trudnych warunkach służby pracują w trybie ciągłym, aż do przywrócenia pełnej przejezdności.

Właściciele i zarządcy nieruchomości mają ustawowy obowiązek utrzymania chodników i dróg wewnętrznych w należytym stanie. Zaniedbania można zgłaszać do Straży Miejskiej lub za pośrednictwem Gdańskiego Centrum Kontaktu. Miasto i wykonawcy apelują też o rozwagę na drogach i trudniejsze warunki jazdy traktują jako wspólne wyzwanie, które zmniejszy liczbę interwencji i poprawi płynność ruchu.

na podstawie: Zarząd Dróg Gdańsk.

Autor: krystian