Naftoport rozbudowuje terminal — nowe stanowisko zwiększy przepustowość do 49 mln ton

W Porcie Gdańsk rusza duża rozbudowa Naftoportu: podpisano umowę z wykonawcą, a terminal ma przyjąć jeszcze większe tankowce i obsłużyć rosnące wolumeny. To inwestycja o wymiarze strategicznym dla bezpieczeństwa energetycznego Polski.
- Jak to może zmienić Port Gdańsk
- Szczegóły inwestycji w Naftoporcie
- W szerszym kontekście
Jak to może zmienić Port Gdańsk
W czwartek 13 listopada podpisano umowę z generalnym wykonawcą, firmą Doraco, na budowę nowego stanowiska przeładunkowego. Projekt ma zwiększyć możliwości operacyjne Naftoportu — dziś odpowiada on za ponad połowę przeładunków w Porcie Gdańsk. W 2024 roku terminal obsłużył 489 tankowców i przeładował ponad 39 mln ton ropy i paliw; po rozbudowie przepustowość portu ma wzrosnąć do 49 mln ton rocznie.
„Terminal, który już dziś stanowi kluczowy element infrastruktury energetycznej kraju, zwiększy swoje możliwości przeładunkowe… Ta inwestycja w istotny sposób zwiększy naszą odporność i pozwoli budować nowy, bardziej stabilny oraz bezpieczny system energetyczny – niezależny od rosyjskich surowców.”
— Wojciech Wrochna, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej
Szczegóły inwestycji w Naftoporcie
Nowe stanowisko, nazwane stanowiskiem „W”, będzie drugim w Naftoporcie przystosowanym do obsługi największych tankowców typu VLCC (długość ponad 300 m, zanurzenie do 15 m). Obiekt ma osiągnąć zdolność przeładunkową około 9 mln ton rocznie i umożliwi jednoczesną obsługę nawet czterech dużych zbiornikowców, co skróci cykle przeładunkowe.
„Inwestycja w nowe stanowisko przeładunkowe stanowi istotne wzmocnienie systemu paliwowo-energetycznego w Polsce i regionie… To nasza swoista polisa antykryzysowa.”
— Daniel Betke, prezes Naftoportu
W zakresie prac przewidziano budowę nowego nabrzeża, estakad rurowych, dróg dojazdowych, infrastruktury technicznej oraz systemów zabezpieczeń środowiskowych. Planowane zakończenie budowy i uruchomienie przeładunków zaplanowano na drugie półrocze 2028 r. Koszt inwestycji to około 455 mln zł netto; udział Naftoportu to około 239 mln zł, a Portu Gdańsk około 216 mln zł.
„Budowa stanowiska ‚W’ umacnia Polskę jako niezależne i bezpieczne państwo… wzmocni rolę Portu Gdańsk jako energetycznego serca regionu Morza Bałtyckiego.”
— Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk
W szerszym kontekście
Podczas podpisania umowy przedstawiciele rządu podkreślali, że inwestycja wpisuje się w strategię dywersyfikacji dostaw i zwiększania odporności energetycznej kraju. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka wskazał, że rozbudowa Naftoportu współgra z innymi projektami w rejonie Zatoki Gdańskiej, takimi jak terminal gazowy FSRU czy instalacje dla morskich farm wiatrowych, które razem mają umacniać pozycję Polski jako hubu energetycznego na Bałtyku.
na podstawie: UM Gdańsk.
Autor: krystian

