Umorzenie zaległości podatkowej

Część podatników spotyka się z tym pojęciem po raz pierwszy. Inni – wiedzą, że istnieje możliwość umorzenia zaległości podatkowej, ale nie do końca orientują się na czym dokładnie ma to polegać. Bez względu na to, w której z tych grup jesteś – warto uporządkować fakty, by być przygotowanym wtedy, gdy pojawi się konieczność skorzystania z takiej opcji w przyszłości.

  1. Czym jest umorzenie zaległości podatkowej?
  2. Jak powinno wyglądać złożenie wniosku o umorzenie zaległości podatkowej?
  3. Kto ma możliwość złożenia wniosku o umorzenie zaległości podatkowej?

Jeśli jesteś zainteresowany tematem umorzenia zaległości podatkowej – czytaj dalej, a poznasz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania z tym związane.

Czym jest umorzenie zaległości podatkowej?

Możliwość skorzystania z opcji umorzenia zaległości bez składania jakiegokolwiek wniosku dotyczy kilku konkretnych sytuacji na przykład śmierci podatnika. W innych przypadkach – konieczne jest sporządzenie stosownego wniosku skierowanego do odpowiedniego organu podatkowego, gdzie każdy wniosek o umorzenie zaległości podatkowej jest rozpatrywany w indywidualny sposób. Trzeba też być przygotowanym na to, że urzędnik będzie potrzebował dodatkowych informacji od podatnika, które w sposób ostateczny pomogą w uwzględnieniu najważniejszych dwóch kwestii dotyczących wniosku, jak interes publiczny oraz ważny interes podatnika.

Jak powinno wyglądać złożenie wniosku o umorzenie zaległości podatkowej?

Jest kilka sposobów na to, jak prawidłowo złożyć wniosek o umorzenie odsetek podatkowych – od osobistego stawienia się we właściwym urzędzie, przez wysłanie takowego wniosku pocztą, aż po elektroniczne złożenie dokumentu. Jeśli chodzi o trzecią formę złożenia wniosku niezbędne jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego tudzież założenie Profilu Zaufanego. Warto również wspomnieć, iż takowy wniosek nie może być złożony do urzędu wcześniej aniżeli po upływie jednego dnia po terminie płatności.

Kto ma możliwość złożenia wniosku o umorzenie zaległości podatkowej?

Wbrew intuicji – nie tylko sam podatnik jest osobą upoważnioną do złożenia takiego wniosku. Prawo do tego ma również spadkobierca, czy nawet osoba trzecia powiązana z prawnikiem. Wszystko jednak jak już wspomniano wyżej jest rozpatrywany indywidualnie przez stosowny urząd. W razie jakichkolwiek wątpliwości, co do formy czy zasadności składania wniosku o umorzenie zaległości podatkowej, dobrze jest mieć po swojej stronie sprawdzone biuro rachunkowe, które wyjaśni cały proces krok po kroku i odpowie na wszystkie pytania podatnika, czy innej osoby zainteresowanej tematem.