Oszustwo „na kwarantannę”

SMS od nadawcy ,,Kwarantanna” o takiej treści wraz z podanym adresem strony internetowej to oszustwo i próba wyłudzenia danych. Ostrzegamy przed wiadomościami SMS o nałożeniu kwarantanny. Wiadomość wygląda bardzo autentycznie, jest napisana dość poprawnie, chociaż bez polskich znaków. Nie ma w niej ani słowa o pieniądzach, ale na końcu jest link/adres do strony, który z pewnością ma umożliwić oszustom dostęp do naszych danych. To jest oszustwo! Przypominamy jednocześnie, że kwarantanna nakładana jest automatycznie przy przekroczeniu granicy lub na podstawie przeprowadzonego wcześniej wywiadu epidemiologicznego przez pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Jak wygląda prawdziwy SMS po skierowaniu na kwarantannę?

Po skierowaniu na kwarantannę osoba dostaje prawidłowy SMS o następującej treści: „Jesteś na kwarantannie. Masz ustawowy obowiązek używania aplikacji Kwarantanna domowa. Jest dostępna w Appstore i Google Play”.

Oszustwo „na Blika”

- oszustwo „na Blika” polega na przejęciu konta znajomego w serwisie społecznościowym i przez komunikator proszeniu o pomoc-czyli o przekazanie pieniędzy za pośrednictwem płatności Blik-em (wypłata z bankomatu lub płatność za zakupy w intrenecie). Wiele osób sądząc, że koresponduje ze swoim znajomym, podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów, które są podane do autoryzacji użytkownika w aplikacji banku. Godząc się na realizację transakcji, użytkownicy tracą środki na rzecz osoby podszywającej się pod znajomych w sieciach społecznościowych.

- płatność za pośrednictwem Blik jest bezpieczna, ale każdy użytkownik musi uważać, komu chce w ten sposób przekazać pieniądze. Bez względu na to, czy będzie to zwykły przelew, przekaz pocztowy, gotówka czy transakcja Blik, najlepszą metodą przeciwdziałania wyłudzeniom jest WERYFIKACJA. Najlepiej zadzwonić do tej osoby, żeby upewnić się, czy ktoś się pod nią nie podszywa.

Oszustwa „na PGE”

Ofiara otrzymuje wiadomość SMS o treści ,,na dzień (data) zaplanowano odłączenie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności 3,46 zł, https://…….Pod żadnym pozorem nie należy klikać w podany link, a jeżeli masz wątpliwości skontaktuj się z biurem obsługi klienta twojego dostawcy energii. Kilka dni temu jedna z gdańszczanek nie zachowała dostatecznej czujności, kliknęła w przysłany jej link od fałszywego dostawcy energii i straciła w ten sposób kilkadziesiąt tys. zł.