Gigantyczne suwnice STS dotarły do Baltic Hub po 63 dniach rejsu z Chin
W Gdańsku zagościły potężne suwnice, które przybyły do Baltic Hub po długiej podróży z Chin. To wydarzenie z pewnością zwróciło uwagę mieszkańców, a sama operacja ich rozładunku obiecuje być niezwykle skomplikowana i fascynująca.

Podróż Zhen Hua 36 i wyzwania na trasie

Olbrzymi statek Zhen Hua 36, który przetransportował cztery suwnice STS (ship-to-shore), wyruszył z portu w Changxin 26 sierpnia. Po 63 dniach żeglugi, które wymagały opłynięcia Afryki od południa, dotarł do Gdańska. Krótsza trasa przez Morze Czerwone i Kanał Sueski pozostaje zagrożona ze względu na ataki jemeńskich bojowników Huti, co czyni tę operację jeszcze bardziej wyjątkową.

Rozładunek gigantów: wyzwanie logistyczne

Suwnice, które dotarły do Baltic Hub, wzbudziły duże zainteresowanie mieszkańców, którzy z zaciekawieniem obserwowali ich przybycie na plaży w Stogach. Przewidywano, że statek minie główki portu o godzinie 11, jednak ze względu na gęstą mgłę, operacja została przesunięta na godzinę 15. Katarzyna Frankiewicz, rzecznik prasowy Baltic Hub, podkreśla, że to wyjątkowy dzień w historii firmy. "Nie mieliśmy do tej pory tak potężnych suwnic. Są największe spośród wszystkich używanych dziś w portach w Europie" – mówi.

Rozładunek suwnic STS na nabrzeżu T3 ma zająć około tygodnia, a proces ten wymaga niezwykłej precyzji. "Każda z suwnic będzie zsunięta z pokładu statku na nabrzeże. Czeka nas ciężki i skomplikowany proces, wymagający niemal chirurgicznej precyzji" – dodaje Frankiewicz.

Przyszłość Baltic Hub i nowe inwestycje

Nowe nabrzeże T3, które ma zacząć działać w 2025 roku, wkrótce będzie domem dla nowych suwnic. W sumie na nabrzeżu operować będzie siedem olbrzymich suwnic STS, a trzy kolejne mają dotrzeć w marcu 2025 roku. Oprócz tego, na placu kontenerowym znajdzie się 20 półautomatycznych suwnic, co znacząco zwiększy moce przeładunkowe terminalu.

Budowa głębokowodnego nabrzeża rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku, a jego całkowity koszt wyniesie 470 milionów euro. Po zakończeniu inwestycji, moce przeładunkowe terminalu zwiększą się o 1,7 miliona TEU rocznie, co uczyni Baltic Hub jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi nowoczesnych kontenerowców.

Wzrost znaczenia Baltic Hub na rynku europejskim

Baltic Hub to nie tylko największy terminal kontenerowy w Polsce, ale także jedyny głębokowodny terminal na Bałtyku. Dziś dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1300 metrów i 14 suwnicami typu STS, co pozwala na roczną przepustowość wynoszącą 2,7 miliona TEU. Warto zaznaczyć, że w 2019 roku terminal jako pierwszy na Bałtyku obsłużył ponad 2 miliony TEU w jednym roku, a w 2023 roku osiągnął 20-milionowy kontener od początku działalności.

Inwestycje w infrastrukturę oraz nowoczesne technologie z pewnością przyczynią się do dalszego rozwoju regionu, a także umocnienia pozycji Gdańska na mapie europejskich portów.


Na podstawie: Urząd Miejski w Gdańsku