Remont wiaduktów w Gdańsku na al. Armii Krajowej - co zmieni się w najbliższych dniach?

3 min czytania
Remont wiaduktów w Gdańsku na al. Armii Krajowej - co zmieni się w najbliższych dniach?

Remont trwa od 4 września i dotyczy wiaduktów nad ul. Źródlaną oraz nad al. Pawła Adamowicza. W najbliższych dniach kierowcy muszą liczyć się ze zwężeniami, frezowaniem i układaniem nowej nawierzchni — prace mają też techniczne przestoje związane z dojrzewaniem betonu.

  • Sprawdź jak ruch zmieni się na al. Armii Krajowej
  • Przeczytaj dlaczego wymieniamy dylatacje
  • Zaplanuj przejazd w dniach 12–18 września

Sprawdź jak ruch zmieni się na al. Armii Krajowej

Prace rozpoczęły się 4 września od wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu na wiaduktach nad ul. Źródlaną — od godz. 10:00 zamknięto lewe pasy w obu kierunkach. Kolejny etap, dotyczący jedynie wymiany warstwy ścieralnej nawierzchni, ruszył 12 września na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza. Utrudnienia tam mają potrwać do poniedziałku 15 września.

Plan prac na najbliższe dni:

  • 12.09 od godz. 10:00 – wprowadzono zwężenia na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza,
  • 12.09/13.09 – frezowanie nawierzchni 2 lewych pasów (pasów szybkiego ruchu) na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza,
  • 13.09 – układanie nawierzchni ścieralnej na 2 pasach szybkiego ruchu na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza,
  • 13.09 – układanie nawierzchni jezdni na wiaduktach nad ul. Źródlaną,
  • 15.09 od godz. 6:00 – likwidacja utrudnień w ruchu (zwężenia) na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza,
  • 17.09 – przygotowanie warstw bitumicznych w strefach przydalatacyjnych do wykonania nowej dylatacji przęsła obiektów na wiaduktach nad ul. Źródlaną,
  • 18.09 – przekładka ruchu z pasów wolnych na szybkie na wiadukcie nad ul. Źródlaną.

Roboty obejmują m.in. wymianę wierzchniej warstwy asfaltu, remont szczelin dylatacyjnych, uszczelnienia oraz odtworzenie odwodnienia i odnowienie oznakowania poziomego. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni informuje, że podczas prac odkryto również zły stan izolacji na wiadukcie nad ul. Źródlaną, co poszerzyło zakres robót.

Przeczytaj dlaczego wymieniamy dylatacje

Dylatacje są elementem konstrukcyjnym, który kompensuje rozszerzalność termiczną i zabezpiecza przęsła wiaduktów. W materiałach GZDiZ znajdujemy objaśnienie roli dylatacji wprost od dyrektora:

  • Dylatacja to szczelina pomiędzy przęsłem obiektu (w tym przypadku wiaduktu), a najazdem na to przęsło. Jej celem jest kompensacja termiczna rozszerzalności płyty obiektu, mówiąc prościej – podczas zmiany temperatury każde ciało stałe się rozszerza lub kurczy. Dylatacja na wiadukcie jest więc swego rodzaju bezpiecznikiem, który w sposób kontrolowany zapewnia bezpieczeństwo korzystania z obiektu. Jednocześnie powinna zapewniać szczelność oraz bezproblemowy przejazd przez obiekt. Stare dylatacje nad ul. Źródlaną już nie zapewniały tej szczelności, przez lata zużyły się, co groziło degradacją konstrukcji wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej, a tym samym zmniejszeniem jego wytrzymałości i trwałości. Brak wymiany dylatacji doprowadziłby więc do zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym
    Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ

W skrócie: bez wymiany dylatacji długowieczność i bezpieczeństwo wiaduktu są zagrożone. Jak podkreśla dyrekcja GZDiZ:

  • Zdajemy sobie sprawę z utrudnień, jakie generuje remont tych wiaduktów, niemniej działamy w interesie właśnie użytkowników tej drogi – po to, by mogli z niej korzystać długo, komfortowo, a przede wszystkim bezpiecznie –
    Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ

Zaplanuj przejazd w dniach 12–18 września

Mieszkańcy sygnalizowali korki i momenty, gdy na zwężeniu „nic się nie dzieje”. GZDiZ wyjaśnia, że prace bywają zautomatyzowane (frezowanie) lub wymagają technologicznych przerw — np. po wylaniu betonu trzeba czekać aż osiągnie wymaganą wytrzymałość. Jak tłumaczy dyrektor GZDiZ:

  • Pracownicy wykonawcy będą wykonywać przewidziane w tej technologii prace, czyli poddanie betonu kontrolowanemu działaniu wilgoci, a więc wody. Najprościej mówiąc, będą go polewać wodą do momentu, aż osiągnie swoją wymaganą wytrzymałość –
    Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ

Kierowcy powinni rozważyć alternatywne trasy poza al. Armii Krajowej w godzinach szczytu oraz uwzględnić możliwe opóźnienia w podróży. Prace mają charakter okresowy — wymiana dylatacji i nawierzchni nie jest rutynową coroczną operacją, lecz działaniem wykonywanym raz na wiele lat, by zapewnić bezpieczny przejazd przez wiadukty w dłuższym horyzoncie czasu

na podstawie: GZDiZ.

Autor: krystian