W Gdańsku przecięto pierwszą blachę promu dla szkockiego armatora - co dalej

2 min czytania
W Gdańsku przecięto pierwszą blachę promu dla szkockiego armatora - co dalej

W Remontowa Shipbuilding uroczyście przecięto pierwszą blachę promu pasażersko-samochodowego dla CMAL; jednostkę zaplanowano do eksploatacji w III kwartale 2027 r., to początek serii siedmiu statków budowanych dla zachodniego wybrzeża Szkocji.

  • Zobacz w Gdańsku jak rośnie flota CMAL
  • Sprawdź technologię i parametry promu
  • Przypomnij sylwetkę stoczni i sens programu wymiany

Zobacz w Gdańsku jak rośnie flota CMAL

W środę, 24 września, w stoczni Remontowa Shipbuilding odbyła się ceremonia cięcia pierwszej blachy promu oznaczonego jako Prom B621/1. To inauguracja kontraktu realizowanego dla Caledonian Maritime Assets Limited, właściciela promów i infrastruktury morskiej na zachodnim wybrzeżu Szkocji. Jednostka powstaje we współpracy projektowej LMG Marin i zespołu Remontowa Marine Design@Consulting należącego do grupy Remontowa Holding.

Przekazanie promu do eksploatacji planowane jest w III kwartale 2027 r. Prom jest pierwszym z serii siedmiu zamówionych przez CMAL i ma wzmocnić tabor obsługujący połączenia na szkockich trasach.

Sprawdź technologię i parametry promu

Nowy prom ma konstrukcyjną długość 49,90 m i szerokość 12,48 m, przy zanurzeniu 2,10 m i wysokości do pokładu głównego 3,50 m. Projekt przewiduje prędkość operacyjną około 9 węzłów. Pojemność przewozowa to od 150 do 250 pasażerów, w zależności od konfiguracji, a załogę stanowi 5 osób. Na pokład będzie mogło wjechać 16–24 samochodów osobowych oraz do dwóch ciężarówek.

Jednostka będzie napędzana przez cztery pędniki azymutalne, które podczas normalnej pracy zasilane będą z litowo-jonowych baterii o łącznej pojemności około 5,7 MWh, co pozwoli na całodzienne operowanie w trybie elektrycznym. Projekt spełnia rygorystyczne normy środowiskowe, w tym notację Lloyd’s Register ECO.

Przypomnij sylwetkę stoczni i sens programu wymiany

Remontowa Shipbuilding to zakład z ponad 80-letnią historią, który po przekształceniach lat 90. i zmianie właściciela w 2003 r. stał się częścią Remontowa Holding. Dziś stocznia realizuje budowy promów i innych jednostek morskich, kontynuując tradycję przemysłowego budownictwa okrętowego w Gdańsku.

Zamówienie wpisuje się w Small Vessel Replacement Programme — program mający na celu wymianę wysłużonych promów kursujących po zachodnim wybrzeżu Szkocji i dostarczenie bardziej niezawodnych oraz niskoemisyjnych połączeń morskich dla tamtejszych tras. Uroczystość w Remontowa Shipbuilding zakończyło wspólne zdjęcie kierownictwa stoczni i przedstawicieli armatora, symbolizujące start wieloletniej współpracy.

na podstawie: Urząd Miejski Gdańsk.

Autor: krystian