Zmiany sygnalizacji na trasie od Żołnierzy Wyklętych do Słowackiego poprawiają przepustowość

W rejonie kilku gdańskich skrzyżowań testowane są nowe ustawienia świateł, które mają odciążyć poranne i popołudniowe korki. Zmiany dotykają przede wszystkim fragmentu trasy prowadzącej w stronę lotniska i do Wrzeszcza. Miejskie służby podkreślają, że system pozostaje pod stałym nadzorem i będzie dostosowywany do ruchu.
- Co zmieniło się na skrzyżowaniu Słowackiego i Złota Karczma
- Piesi zyskują wygodę na Żołnierzy Wyklętych, Chrzanowskiego i Partyzantów
- Jak działa Tristar w Gdańsku i czego oczekuje od kierowców
Co zmieniło się na skrzyżowaniu Słowackiego i Złota Karczma
Na skrzyżowaniu ulic Słowackiego i Złota Karczma wdrożono mechanizmy pozwalające na automatyczne lub ręczne wydłużanie zielonego światła. Dzięki temu sterowanie może reagować na nagłe zwiększenie natężenia ruchu, zwłaszcza w relacji jadących w stronę obwodnicy. To rozwiązanie ma poprawić przepustowość w newralgicznych godzinach i zmniejszyć zatory, gdy ruch gwałtownie rośnie.
Piesi zyskują wygodę na Żołnierzy Wyklętych, Chrzanowskiego i Partyzantów
Przy skrzyżowaniu Żołnierzy Wyklętych – Chrzanowskiego – Partyzantów zmieniono sposób obsługi przejść dla pieszych. Teraz możliwe jest przejście całej jezdni w jednym etapie, co odpowiada na oczekiwania mieszkańców i ma ograniczyć ryzyko kolizji przy przesiadaniu się między pasami ruchu. Zmiana ma również aspekt komfortu — mniej oczekiwania na sygnały i czytelniejsze fazy ruchu dla niechronionych uczestników.
Jak działa Tristar w Gdańsku i czego oczekuje od kierowców
Zmiany w sygnalizacji są elementem systemu Tristar, który w tym rejonie jest nadal monitorowany i regulowany. Według analiz urzędów poprawa jest najbardziej odczuwalna poza godzinami największego natężenia oraz w weekendy, natomiast w porannym szczycie ułatwienia zauważalne są w kierunku lotniska, a popołudniami w kierunku Wrzeszcza. Aby system działał efektywnie, od kierowców oczekuje się utrzymania zbliżonej prędkości, szczególnie tych ruszających z pierwszej pozycji — optymalna wartość wynosi około 50 km/h. Zbyt szybka jazda może zaburzyć tzw. zieloną falę i uniemożliwić płynny przejazd przez kolejne skrzyżowania.
Zmiany są wprowadzane etapami i pozostają pod obserwacją miejskich służb. Uwagi dotyczące funkcjonowania sygnalizacji można zgłaszać do Gdańskiego Centrum Kontaktu, które zbiera spostrzeżenia i przekazuje je do zarządcy sygnalizacji. Dzięki temu system będzie na bieżąco dostosowywany do realnych potrzeb kierowców i pieszych.
na podstawie: Zarząd Dróg Gdańsk.
Autor: krystian

