Nowy węzeł ZRYW w Wejherowie - bezkolizyjne połączenie północnej i południowej części miasta

Podczas uroczystości 9 grudnia w Wejherowie oddano do użytku Węzeł ZRYW - inwestycję, która fizycznie połączyła obie części miasta przecięte drogą krajową. Na miejscu słychać było ulgę kierowców i pytania o to, jak zmieni się codzienny dojazd do pracy i nad morze. Dla władz to krok w stronę większej atrakcyjności regionu dla biznesu i turystyki.
- Wejherowo zyskało spójne połączenie drogowe między dzielnicami
- Węzeł ZRYW - co zmienia się dla ruchu i turystyki
Wejherowo zyskało spójne połączenie drogowe między dzielnicami
Powstały elementy infrastruktury rozdzielonej wcześniej przez drogę krajową nr 6 i tory kolejowe. W ramach inwestycji zbudowano tunel drogowy pod DK6, rondo między krajową “6” a torami oraz włączenia do drogi krajowej nr 6 i do ul. Sikorskiego. Obok wytyczono też węzeł integracyjny z parkingami - około 280 miejsc postojowych, co ma poprawić dostępność dla kierowców przesiadających się na transport zbiorowy lub zostawiających auto przed dalszą podróżą.
Inwestycja była finansowana m.in. z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg - 18,8 mln zł, a do budowy dołożyło się miasto kwotą 17 mln zł. W trakcie uroczystości wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz podkreśliła znaczenie przedsięwzięcia dla regionu:
“to jedno z tych przedsięwzięć, które spowoduje zwiększenie atrakcyjności naszego regionu dla biznesu i turystów”
— Beata Rutkiewicz, wojewoda pomorska
Węzeł ZRYW - co zmienia się dla ruchu i turystyki
Nowe połączenie ma ułatwić ruch w kierunku Trasy Kaszubskiej i skrócić czas wyjazdu turystom zmierzającym do nadmorskich miejscowości, w tym do gm. Krokowa. Projekt wpisuje się także w planowaną przebudowę linii kolejowej nr 202, a fizyczne powiązania ułatwią mieszkańcom dojazd do nowo powstałej parafii św. Karola Boromeusza. Dodatkowo węzeł ma służyć sprawniejszej komunikacji w kontekście planów budowy elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino.
Z perspektywy praktycznej zmiana oznacza mniej przesiadek przez newralgiczne skrzyżowania i potencjalne zmniejszenie korków we wschodniej części miasta. około 280 miejsc postojowych daje możliwości rozwoju rozwiązań park-and-ride, ale też może przyciągnąć większy ruch do okolic węzła - warto obserwować, jak ułożą się trasy autobusów i czy pojawią się dodatkowe udogodnienia dla rowerzystów i pieszych. Mieszkańcy mogą oczekiwać gładszych dojazdów do pracy i szybszego wyjazdu na wybrzeże, choć krótkoterminowo trzeba było liczyć się z utrudnieniami w czasie budowy.
Inwestycja ma charakter nie tylko komunikacyjny, lecz także strategiczny - łączy lokalne potrzeby z szerszymi planami rozwoju regionu i zapewnia infrastrukturę pod przyszłe inwestycje.
na podstawie: UMWP Gdańsk.
Autor: krystian

