Nowa część Obwodnicy Metropolitalnej otwarta - łatwiej dojechać nad morze i do portów

3 min czytania
Nowa część Obwodnicy Metropolitalnej otwarta - łatwiej dojechać nad morze i do portów

Podczas uroczystości w Gdańsku otworzono brakujący odcinek Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Nowa trasa ma rozładować korki, usprawnić dojazd do portów i skrócić podróże mieszkańcom oraz turystom. Na jezdni widać już pierwsze efekty — ciszej, płynniej i bezpieczniej.

  • Inauguracja Trasy Gdańsk Południe - Żukowo i najważniejsze fakty
  • Co zmieni w ruchu wokół Gdańska i na Pomorzu
  • Jak powstała obwodnica - wykonawca, koszty i technika

Inauguracja Trasy Gdańsk Południe - Żukowo i najważniejsze fakty

Podczas otwarcia oddano do ruchu ostatni fragment Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta — odcinek Gdańsk Południe - Żukowo. Uroczystość miała charakter symboliczny, bo zamyka 32-kilometrowy ciąg nowej drogi ekspresowej klasy S, która została zaprojektowana z rezerwą pod ewentualny trzeci pas jezdni.

“Oddajemy do użytkowania kierowców drugą część Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta”
— powiedział podczas otwarcia minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Z pierwszego etapu inwestycji, oddanego wcześniej, znany jest odcinek Chwaszczyno - Żukowo. W sumie obwodnica ma 32 km, szerokość pasa ruchu 3,5 m, przekrój 2x2 oraz skrajnię pionową 5 m.

Co zmieni w ruchu wokół Gdańska i na Pomorzu

Droga łączy S7 z S6, przejmując znaczną część ruchu z przeciążonej Obwodnicy Trójmiasta. Zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ruch na dotychczasowej trasie może zmniejszyć się o około 20%, co przełoży się na krótsze dojazdy do pracy i obsługę transportu w kierunku portów.

Marszałek województwa Mieczysław Struk podkreślał wagę powstania dwóch korytarzy transportowych; jak zauważył, inwestycja poprawia dostępność komunikacyjną regionu i portów.

W praktyce kierowcy zyskają też nowe połączenia z autostradą A1 na przebudowanym węźle Gdańsk Południe, a mieszkańcy Żukowa doczekali się 6-kilometrowej obwodnicy, która ma wyprowadzić ruch tranzytowy poza centrum miasta.

Jak powstała obwodnica - wykonawca, koszty i technika

Prace na odcinku Gdańsk Południe - Żukowo realizowała firma Mirbud. Jak mówił prezes spółki Jerzy Mirgos:

“Na trasie wybudowaliśmy 40 obiektów inżynieryjnych, wiaduktów oraz dwa MOP-y czyli miejsca obsługi podróżnych.”

Cała inwestycja kosztowała niemal 2,9 mld zł, z czego ponad 1 mld zł pochodziło z dotacji Unii Europejskiej. Na wcześniejszym fragmencie wykonawca Budimex postawił m.in. 12 wiaduktów, 3 mosty i 4 estakady oraz kładkę dla pieszych.

Parametry techniczne w pigułce:

  • długość: 32 km
  • klasa drogi: S
  • przekrój: 2x2 z rezerwą pod trzeci pas
  • szerokość pasa: 3,5 m
  • skrajnia pionowa: 5 m

Nowa trasa to nie tylko asfalt — to także inżynieria mostowa, węzły łączące z istniejącą siecią oraz dwa miejsca obsługi podróżnych dla kierowców.

Mieszkańcy zyskają przede wszystkim krótsze i bezpieczniejsze przejazdy oraz lepsze skomunikowanie z resztą kraju i portami. Dla tych, którzy często jeżdżą do pracy albo planują wypady nad morze w sezonie, Obwodnica Metropolitalna powinna oznaczać mniej czasu spędzonego w korkach i większą przewidywalność podróży.

na podstawie: Urząd Miejski w Gdańsku.

Autor: krystian