Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Gdańsk

Most południowy na kanale żeglugowym Mierzei Wiślanej od dziś nosi imię posła Jerzego Wilka, zmarłego 16 maja br. posła na Sejm RP VIII i IX kadencji, prezydenta Elbląga i samorządowca.

W uroczystości obok Premiera RP Mateusza Morawieckiego, wzięli udział m.in. wicepremier Jarosław Kaczyński, minister infrastruktury Marek Gróbarczyk, wojewoda pomorski Dariusz Drelich i przewodniczący Konwentu Morskiego kpt Zbigniew Sulatycki. Tablicę odsłonili Teresa Wilk, wdowa po śp. Jerzym Wilku i wicepremier Jarosław Kaczyński, a poświęcił biskup senior diecezji drohiczyńskiej Antoni Pacyfik Dydycz.


fot. kprm

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną
Aktualnie, trwa budowa bliźniaczego mostu północnego. Zakończono montaż bariery energochłonnej, instalacji hydraulicznej i elektrycznej. Wykonano już nawierzchnię na chodnikach i jezdni. Most został także wyważony. We wrześniu rozpoczął się montaż pierwszej bramy do śluzy na budowie przekopu. To jedna z największych tego typu konstrukcji w Polsce. Bramy zapobiegną mieszaniu się wód obu akwenów. Planowany termin wykonania śluzy to pierwszy kwartał 2022 roku. Intensywne prace prowadzone są również w rejonie Zatoki Gdańskiej. Zakończono już wbijanie stalowych ścianek w części falochronu wschodniego. Na sztucznej wyspie (Zalew Wiślany) trwają roboty czerpalne oraz zasyp grobli wyspy, a na terenie całej inwestycji - prace elektryczne, teletechniczne i sanitarne. Prace na Mierzei Wiślanej przebiegają zgodnie z harmonogramem. Pierwsze statki będą mogły wpłynąć z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany w przyszłym roku. Te o docelowych, maksymalnych parametrach będą korzystać z nowej drogi wodnej w 2023 roku, po zakończeniu całej inwestycji.
Przypomnijmy, że w 2019 roku wojewoda Dariusz Drelich wydał dwie decyzje zezwalające na „Budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.

Inwestycja „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” obejmuje:
• budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej,
• budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego
• nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą
• budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym (Estyjska - nazwa pochodzi od średniowiecznej nazwy Zalewu Wiślanego. Wyboru dokonali internauci w konkursie Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - wrzesień 2020 r.)

Kanał żeglugowy ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4-4,5 m, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą konsorcjum firm NDI i Besix.