Wybór dobrej kancelarii prawnej przypomina wybór specjalistów w jakiejkolwiek innej dziedzinie – musisz stopniowo odfiltrowywać oferty tak, by na końcu pozostało Ci już tylko kilka najlepszych opcji. Ale jakie kryteria należy przyjąć, by dokonać prawidłowej selekcji? Naszym zdaniem najważniejsze są 4 kroki.
Krok 1.: zajrzyj na stronę www i zwróć uwagę na pierwsze wrażenie
Współcześnie to internet jest przestrzenią, w której możesz zapoznać się z ofertami specjalistów. Nie inaczej sprawa wygląda w przypadku kancelarii. Obojętnie, czy danych prawników polecił Ci znajomy, czy też przeglądasz oferty po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła „kancelaria Gdańsk” lub „adwokat Gdańsk”.
Strona internetowa to wizytówka prawnika lub całej kancelarii. To, co na niej znajdziesz, ma znaczenie. Jeśli wydaje Ci się niechlujna, nie budzi pozytywnego wrażenia, nie znajdziesz tam informacji, których szukasz – nie pozostanie to bez wpływu na dalsze odczucia dotyczące ewentualnej współpracy. Poza tym musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: czy naprawdę chcesz powierzać sprawę komuś, kogo strona nie została dopracowana z myślą o potencjalnych klientach?
Krok 2.: sprawdź najważniejsze informacje na stronie
Karty przeglądarki ze zniechęcającymi stronami internetowymi masz już pozamykane? W takim razie czas na kolejny etap selekcji. Teraz opieramy się na konkretnych elementach strony. Zwróć uwagę na takie kwestie jak:
- Specjalizacja – czy kancelaria zajmuje się sprawami takimi, jak Twoja? Jeśli nie – to nie są prawnicy dla Ciebie. Nawet jeśli polecił Ci ich znajomy. Pomyśl: jeśli mówią, że specjalizują się w sprawach X i Y, to czy naprawdę chcesz powierzać im sprawę Z? I jeśli się zgodzą, to czy będziesz czuć się pewnie i bezpiecznie z taką decyzją?
- Twarde dane – czy kancelaria może pochwalić się sukcesami, doświadczeniem i wynikami? Zwróć uwagę, że mowa tu o konkretach. „Wieloletnie doświadczenie” to nie to samo co „kancelaria prowadzona od 2003 roku”, a „sprawy zakończone sukcesem” to nie „dla jednego z klientów uzyskaliśmy ponad 4 miliony złotych” lub „przeprowadziliśmy już ponad 200 spraw dotyczących kredytów frankowych”. Za ogólnikami może kryć się wszystko. Twarde dane nie pozostawiają miejsca na interpretację.
Krok 3.: zwróć uwagę na sposób komunikacji i ogólne wrażenie
Na miano „dobrej kancelarii” zasługuje ta mająca nie tylko wiedzę i sukcesy, ale i zapewniająca współpracę bez nieporozumień. Upewnij się, że znajdziecie wspólny język– w relacji adwokat-klient to naprawdę ważne. Bez tego fundujesz sobie dużo zbędnej frustracji i nerwów.
A jak sprawdzić te informacje? Zapoznaj się ze sposobem komunikacji na stronie, umów się na wizytę lub zadzwoń, by porozmawiać z prawnikiem. Zwróć też uwagę na szybkość odpowiedzi. Jeśli wysyłasz mail, a potem czekasz tydzień na odpowiedź, to istnieje duża szansa, że sytuacja będzie się powtarzać, gdy już nawiążecie współpracę.
Krok 4.: ufaj swojej intuicji
Przejrzyj informacje na stronie głównej, zajrzyj do zakładki „o mnie” lub „o kancelarii” i zwróć uwagę na swoje odczucia. Czy ufasz, że dany adwokat należycie poprowadzi Twoją sprawę? Czy czujesz, że wybór akurat tej kancelarii prawnej jest słuszny? Tu znów mówimy o kwestiach subiektywnych, ale one też mają znaczenie. Prawnik może odpowiedzieć na wiele pytań, rozwiać część Twoich wątpliwości, ale nie jesteś w stanie cały czas go sprawdzać i kontrolować jego działań. Zresztą korzystasz z jego usług właśnie po to, by nie musieć tego robić. Zaufanie odgrywa więc kluczową rolę. Jeśli go zabraknie, taka współpraca nie będzie owocna i przysporzy Ci znacznie więcej stresu i frustracji, niż to konieczne.
Artykuł powstał we współpracy z kancelarią adwokacką Bafia Jóźwiak - https://bafiajozwiak.pl/.