W Gdańsku zwodowano potężny trawler dla szkockiego armatora

W sercu Gdańska właśnie zwodowano imponujący trawler, który już wkrótce popłynie do Skandynawii, by zasilić flotę szkockiego armatora. To kolejny dowód na to, że nad Motławą rozwija się nowoczesny przemysł stoczniowy, łączący tradycję z nowoczesnymi technologiami.
- Gdańska stocznia Karstensen Shipyard Poland wypuszcza na wodę nowoczesny trawler
- Gdańsk jako centrum nowoczesnej produkcji statków rybackich z duńskim rodowodem
Gdańska stocznia Karstensen Shipyard Poland wypuszcza na wodę nowoczesny trawler
W ostatnich dniach lipca gdańska stocznia Karstensen Shipyard Poland świętowała ważne wydarzenie – zwodowanie kadłuba trawlera o długości ponad 83 metrów. Statek jest już wyposażony w główny silnik, przekładnię oraz zaawansowany system chłodzenia RSW, co świadczy o wysokim stopniu zaawansowania prac prowadzonych w zakładzie.
Uroczystość zgromadziła licznych gości i mieszkańców miasta, którzy mogli na żywo zobaczyć moment, gdy potężna jednostka spływała do wody. To nie tylko spektakularny widok, ale również znak rozwoju lokalnego przemysłu stoczniowego.
Po zakończeniu etapu budowy w Gdańsku, statek wyruszy 31 lipca w rejs do duńskiego Skagen, gdzie przez kolejne pół roku zostanie doposażony i przygotowany do eksploatacji. Przy sprzyjających warunkach pogodowych podróż zajmie około dwóch dni. Planowany termin przekazania trawlera szkockiemu armatorowi to pierwszy kwartał 2026 roku.
Gdańsk jako centrum nowoczesnej produkcji statków rybackich z duńskim rodowodem
Karstensen Shipyard Poland to część duńskiej grupy Karstensen Gruppen z siedzibą w Skagen – jednym z najważniejszych portów rybackich Danii z ponad stuletnią tradycją stoczniową. Współpraca między duńskimi a polskimi stoczniami trwa od lat 90., jednak dopiero od 2018 roku firma posiada własny zakład produkcyjny w Polsce.
Początkowo działalność prowadzona była w Gdyni na terenie dawnego Vistal Offshore, jednak ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury zdecydowano się przenieść produkcję do Gdańska. Kluczowym momentem było przejęcie przez Karstensen Shipyard Poland spółki Synergia 99, która zarządza historycznym terenem po Stoczni Gdańskiej im. Lenina.
Obecnie zakład funkcjonuje na obszarze pełnym zabytkowych elementów przemysłowego dziedzictwa miasta – m.in. siedmiu charakterystycznych żurawi Kone oraz hali montażowej z 1946 roku. Te symbole gdańskiej stoczniowej historii są nadal wykorzystywane przy produkcji nowoczesnych jednostek.
- Zwodowany kadłub jest częściowo wyposażony. Wyposażony został już w silnik główny, silnik pomocniczy, przekładnię napędu głównego, prądnicę wałową oraz główne wielkogabarytowe urządzenia systemu RSW (schłodzonej wody) - wyjaśnia Bartłomiej Kopczewski, zastępca dyrektora stoczni Karstensen Shipyard Poland.
Dzięki temu przedsięwzięciu Gdańsk umacnia swoją pozycję jako ważne miejsce na mapie europejskiego przemysłu okrętowego, pokazując jak tradycja może harmonijnie współgrać z innowacją i międzynarodową współpracą.
Na podst. UM Gdańsk
Autor: krystian