Budowa terminala FSRU na Zatoce Gdańskiej ruszyła z cięciem stali

3 min czytania
Budowa terminala FSRU na Zatoce Gdańskiej ruszyła z cięciem stali


W sercu Zatoki Gdańskiej powstaje nowoczesny terminal gazowy, który zmieni energetyczną mapę Polski. Już teraz w koreańskiej stoczni rozpoczęto budowę jednostki FSRU – pływającego magazynu i regazyfikatora LNG, który wkrótce zacumuje na stałe u wybrzeży Gdańska.

  • Gdańsk zyska innowacyjny terminal LNG na Zatoce
  • Nowa infrastruktura portowa w Gdańsku wzmacnia gospodarkę miasta
  • Umowa czarterowa gwarantuje stabilność dostaw dla mieszkańców Trójmiasta

Gdańsk zyska innowacyjny terminal LNG na Zatoce

To wyjątkowy moment dla naszego regionu – właśnie ruszyła produkcja kluczowego elementu nowego terminala gazowego, który zostanie zlokalizowany na południowym obszarze Zatoki Gdańskiej. Statek typu FSRU, czyli pływająca jednostka do przechowywania i przetwarzania skroplonego gazu ziemnego, będzie obsługiwał dostawy LNG od specjalistycznych metanowców. Dzięki temu procesowi gaz zmieni swój stan skupienia z ciekłego na gazowy i trafi podmorskim rurociągiem bezpośrednio do krajowej sieci przesyłowej.

Jednostka o pojemności około 170 tysięcy metrów sześciennych LNG będzie miała zdolność regazyfikacji sięgającą aż 6,1 miliarda metrów sześciennych gazu rocznie. To ogromne wsparcie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Nowa infrastruktura portowa w Gdańsku wzmacnia gospodarkę miasta

Terminal stanie około trzy kilometry od brzegu, w pobliżu znanego terminalu kontenerowego Baltic Hub oraz toru wodnego prowadzącego do głównego portu w Gdańsku. W ramach inwestycji powstanie nie tylko statek FSRU, ale także nowoczesny falochron oraz nabrzeże, które umożliwią sprawną obsługę jednostki i zapewnią bezpieczeństwo operacji morskich.

Dodatkowo zaplanowano budowę podmorskiego gazociągu oraz lądowego odcinka łączącego Gdańsk z Kolnikiem, Gardeją i Gustorzynem. Całość ma być gotowa do użytku pod koniec 2027 lub na początku 2028 roku, a pierwsze dostawy gazu planowane są już na 2028 rok.

Umowa czarterowa gwarantuje stabilność dostaw dla mieszkańców Trójmiasta

Za realizację projektu odpowiada spółka Gaz-System, która podpisała długoterminową umowę czarterową z firmą White Eagle Energy Ltd., należącą do grupy Mitsui O.S.K. Lines. Kontrakt przewiduje 15-letni okres użytkowania jednostki z możliwością przedłużenia oraz opcją wykupu statku przez Gaz-System.

  • Cięcie stali to symboliczny i praktyczny początek budowy statku - pierwszy moment, w którym koncepcja i projekt techniczny przekuwane są w rzeczywistość na hali produkcyjnej. To kamień milowy, który wyznacza przejście z etapu planowania i projektowania do realnej produkcji. Od tego momentu każdy kolejny dzień przybliża nas do powstania pełnowymiarowej jednostki FSRU - poinformował Gaz-System.

Budowa odbywa się w renomowanej południowokoreańskiej stoczni HD Hyundai Heavy Industries, co gwarantuje najwyższą jakość wykonania i nowoczesne technologie zastosowane przy tworzeniu tej innowacyjnej jednostki.

Cała inwestycja jest szacowana na kwotę około 5,3 miliarda złotych i stanowi ważny krok w kierunku dywersyfikacji źródeł energii dla Polski. Terminal FSRU uzupełni istniejącą infrastrukturę, tworząc tzw. Bramę Północną – system energetyczny obejmujący również terminal LNG w Świnoujściu oraz gazociąg Baltic Pipe.

Na podst. Urząd Miejski Gdańsk

Autor: krystian