Baltic Hub i terminal T3 w National Geographic — jak powstaje gigant portu

Baltic Hub w Gdańsku trafił na ekran National Geographic: nowy terminal T3, gigantyczne suwnice i skala prac, która zmieni oblicze portu — zobacz, co dokładnie powstało i kiedy obejrzysz film o tej inwestycji.
- Gdańsk pokazuje potęgę portu: jak powstał terminal T3 i co to daje miastu
- Zobacz odcinek National Geographic o gdańskim porcie - kiedy i czego się spodziewać
Gdańsk pokazuje potęgę portu: jak powstał terminal T3 i co to daje miastu
W czerwcu 2025 r. w gdańskim porcie uruchomiono terminal kontenerowy T3 należący do Baltic Hub. Budowa zaczęła się jesienią 2022 r. i wymagała pracy na wielką skalę oraz znaczącej ingerencji w linię brzegową: aby uzyskać teren pod inwestycję, zalądowano 36 hektarów akwenu morskiego.
Prace ziemne i konstrukcyjne pochłonęły ogromne ilości materiałów: użyto 4,3 miliona metrów sześciennych piasku, 60 tysięcy metrów sześciennych betonu oraz ponad 17,5 tysiąca ton stali. To liczby pokazujące, jak ciężka była to operacja inżynieryjna.
Na potrzeby obsługi największych statków, Baltic Hub sprowadził z Chin w dwóch transportach - w październiku 2024 r. i w marcu 2025 r. - siedem suwnic nabrzeżowych typu STS (ship-to-shore). Te maszyny służą do załadunku i rozładunku gabarytowo największych jednostek kontenerowych na świecie. Każda suwnica ma 96 metrów wysokości (co odpowiada około 32 kondygnacjom) i waży niemal 2000 ton - to porównywalne z wagą ponad 1300 słoni.
Dzięki uruchomieniu T3 przepustowość Baltic Hub wzrasta o 1,7 mln TEU (kontenerów 20-stopowych), co daje łączną moc przeładunkową na poziomie 4,5 mln TEU. Taki wolumen lokuje gdański terminal w gronie największych portów kontenerowych w Europie.
Baltic Hub to największy polski terminal kontenerowy i jedyny głębokowodny terminal na Bałtyku. Do października 2022 r. funkcjonował pod nazwą Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk). Firma ma na swoim koncie kilka kamieni milowych: w 2019 r. była pierwszym terminalem na Morzu Bałtyckim, który w jednym roku obsłużył ponad 2 miliony TEU, a w 2023 r. obsłużono 20-milionowy kontener od początku działalności spółki w 2007 r.
Terminal pełni ważną rolę w łańcuchach dostaw łączących Azję z Unią Europejską oraz z rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Baltic Hub dysponuje też dobrym zapleczem lądowym i połączeniami do takich krajów jak Czechy, Słowacja, Ukraina, Węgry i Niemcy.
Właścicielami spółki są trzy podmioty: PSA International (40 proc. udziałów), Polski Fundusz Rozwoju (30 proc. udziałów, spółka należąca do Skarbu Państwa) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc. udziałów).
Zobacz odcinek National Geographic o gdańskim porcie - kiedy i czego się spodziewać
Ekipa National Geographic umieściła fragment powstawania terminalu T3 w jednym z odcinków swojej sześcioodcinkowej serii poświęconej spektakularnym realizacjom inżynieryjnym w Europie. Pierwszy odcinek, w którym pokazano inwestycje w Polsce, zostanie wyemitowany w czwartek, 18 września, o godzinie 21.00.
Odkryj cuda polskiej inżynierii. Zobacz, jak na naszych oczach powstaje gigantyczny port na Bałtyku, i poznaj sekrety najwyższego budynku w Unii Europejskiej.
W materiale pojawi się także Varso Tower z Warszawy - budynek o całkowitej wysokości 310 metrów (wliczając iglicę). Niedawno otwarto taras widokowy na 53. piętrze, dostępny dla mieszkańców i turystów.
W kolejnych tygodniach, również w czwartki, National Geographic pokaże odcinki z innych krajów: Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, państw nordyckich, Holandii i Niemiec.
Materiał zdjęciowy i informacje o terminalu pochodzą z miejskich źródeł i dokumentacji związanej z inwestycją; w ilustracjach użyto fotografii publikowanych przez gdansk.pl (fot. Piotr Wittman).
Na podstawie: Urząd Miejski w Gdańsku
Autor: krystian