Wystawa okładek płytowych łączy muzykę i grafikę ze światową klasą

2 min czytania
Wystawa okładek płytowych łączy muzykę i grafikę ze światową klasą

W Gdańsku spotkają się dźwięk i obraz — od projektów debiutantów po prace legend okładek. Przygotowana przez ASP i Przestrzeń Sztuki WL4 wystawa ma podkreślić, jak mocno grafika wpływa na odbiór muzyki. Zaplanowane są nagrody pieniężne i uroczysta gala z wernisażem.

  • Gdańsk przypomina o roli projektu graficznego w muzyce
  • Przestrzeń Sztuki WL4 pokaże prace mistrzów i zwycięzców

Gdańsk przypomina o roli projektu graficznego w muzyce

Pomysł narodził się jako reakcja na brak uwagi dla autorów grafik płytowych. W sierpniu organizatorzy ogłosili konkurs otwarty dla twórców z całego świata; termin nadsyłania prac upływał 7.09.2025, a listę zakwalifikowanych ogłoszono 22.09.2025. Z nadesłanych propozycji jury wybrało 30 najlepszych projektów, które zostaną pokazane podczas wystawy. Rywalizacja toczy się w dwóch kategoriach: Okładka płytowa oraz Ilustracja muzyczna. W każdej z nich profesjonalne jury przyzna nagrodę GRAND PRIX w wysokości 10 tys. zł, ufundowaną przez Investing i LPP SA.

“Pragniemy, aby to wydarzenie stało się przestrzenią spotkania pasji, kreatywności i mistrzostwa artystycznego”

  • prof. ASP dr hab. Adriana Majdzińska, prezeska stowarzyszenia WL4 Przestrzeń Sztuki

Przestrzeń Sztuki WL4 pokaże prace mistrzów i zwycięzców

Prestiżu wystawie dodaje pokaz dzieł projektantów, którzy zdefiniowali ikonografię muzyki: w prezentacji pojawią się prace Rogera Deana, Dave’a McKeana, Drew Struzana, Storma Thorgersona i Aubrey’a Powella. Ich okładki zdobiły płyty takich wykonawców jak Pink Floyd, Led Zeppelin, Yes, Asia, Genesis, Black Sabbath, Dream Theater czy Tori Amos — to zestawienie historii designu płytowego i współczesnych interpretacji.

Gala wręczenia nagród i wernisaż wystawy pokonkursowej odbędzie się 17.10.2025, o godz. 17.00, w siedzibie Przestrzeni Sztuki WL4 Mleczny Piotr (Stocznia Cesarska, Dokowa1A, Gdańsk). Wystawa będzie także promowana w ramach festiwalu Inside Seaside, co ma przyciągnąć szersze grono odbiorców zainteresowanych muzyką i sztuką użytkową.

Organizatorami wydarzenia są Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Przestrzeń Sztuki WL4. Partnerem strategicznym jest InvestGDA - Gdańska Agencja Rozwoju Gospodarczego, a partnerami m.in. LPP SA, Investing, Stocznia Cesarska i Gdańska Organizacja Turystyczna. Honorowe patronaty objęli Aleksandra Dulkiewicz - Prezydent Miasta Gdańska oraz rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Patronami medialnymi są m.in. Radio Gdańsk, gdansk.pl i trójmiasto.pl.

na podstawie: UM Gdańsk.

Autor: krystian