Z Gdańska do Zakopanego Pendolino w 7 godzin - nowe połączenia PKP Intercity

3 min czytania
Z Gdańska do Zakopanego Pendolino w 7 godzin - nowe połączenia PKP Intercity

Z Trójmiasta będzie można wsiąść do Pendolino prosto w kierunku Tatr, a zmiany w rozkładzie otwierają więcej opcji także dla pasażerów z Gdańska i Pomorza. PKP Intercity zapowiada nie tylko nowe dalekobieżne relacje, lecz także korekty tras i dodatkowe zatrzymania, które wpłyną na tory i wakacyjne oferty.

  • Pendolino EIP jedzie do Zakopanego i będą wakacyjne wydłużenia
  • Co zyskują pasażerowie z Gdańska i jak modernizacja zmieni tory

Pendolino EIP jedzie do Zakopanego i będą wakacyjne wydłużenia

Od połowy grudnia PKP Intercity wprowadzi pociąg kategorii EIP (Pendolino) kursujący bezpośrednio do Zakopanego. Planowany czas przejazdu ze stacji Zakopane do Gdańsk Główny ma wynieść 7 h 1 minutę, a skład będzie się zatrzymywał m.in. w Warszawie i Krakowie. W sezonie letnim ta relacja zostanie wydłużona do Kołobrzegu, co ma ułatwić podróże łączące wypoczynek nad morzem z wyjazdem w góry.

Nowe rozkłady przewidują też poszerzenie oferty innych kategorii pociągów: więcej par ekspresowych na trasie do Warszawy (łącznie 15 par) z kursami co godzinę w przedziale od 5:30 do 19:30 i najszybszym czasem przejazdu 2 h 25 minut. Zwiększy się liczba par składów EIC i EIP z Gdyni do Krakowa z 7 do 9. Codziennie kursować ma także pociąg EIC Morskie Oko w relacji Gdynia - Zakopane, a wakacyjnie IC Lazur pojedzie z Łodzi do Ustki codziennie, nie tylko w weekendy.

W rozkładzie pojawią się nowe relacje startujące w Gdyni, m.in. IC Kuter do stolicy oraz rozszerzenie kursów IC Zatoka do Łodzi przez Poznań, Wrocław, Opole, Częstochowę. Zmiana trasy TLK Małopolska ma też dać bezpośrednie połączenie z Radomiem.

Co zyskują pasażerowie z Gdańska i jak modernizacja zmieni tory

Dla podróżnych z Gdańska i środkowego Pomorza rozkład oznacza więcej bezpośrednich połączeń i lepsze skomunikowanie z południem i wschodem kraju. Poza składami do Zakopanego pojawi się całoroczne wydłużenie relacji IC Gwarek, co da dodatkowe połączenia do Krakowa, a nocny IC Baltic Express do Pragi od grudnia będzie dodatkowo zatrzymywał się na stacjach Toruń Główny i Iława Główna, łącząc te miasta bezpośrednio z Pragą i z Trójmiastem.

Ważne są też konsekwencje prac infrastrukturalnych: modernizacja linii kolejowej nr 202 to jedna z największych inwestycji na Pomorzu. Po zakończeniu prac na odcinkach Lębork - Słupsk oraz Gdynia Główna - Lębork najszybszy pociąg ma skrócić czas przejazdu o około 15 minut, a na stacji Słupsk ma wzrosnąć komfort obsługi podróżnych. Na trasie Lębork - Słupsk powstanie drugi tor, co zwiększy przepustowość i umożliwi kursowanie większej liczby składów.

Trzeba jednak pamiętać o utrudnieniach: w związku z pracami od lutego 2026 roku do 13 czerwca 2026 roku na odcinkach Słupsk - Sławno oraz Sławno - Ustka będzie kursować zastępcza komunikacja autobusowa. Dodatkowo, od połowy grudnia wrócą do ruchu pociągi IC Rybak i TLK Biebrza na zmodernizowaną linię nr 38, ze stacjami w Giżycku, Kętrzynie i Korsze, a w sezonie wakacyjnym pojawi się także IC Stańczyk do Pisza przez Szczytno i Ruciane-Nidę.

Zmiany obejmują też wakacyjne nowości łączeń między regionami, np. wydłużenie relacji EIP z Bielska-Białej aż do Ustki, a także powstanie sezonowego EIC Kaszub łączącego Kraków z Półwyspem Helskim. Wszystko to ma zwiększyć wybór tras i komfort podróży dla mieszkańców Gdańska i okolic.

na podstawie: Urząd Miejski Gdańsk.

Autor: krystian