Kontenerowiec z Chin testuje arktyczny szlak - Gdańsk na trasie pilotażu

3 min czytania
Kontenerowiec z Chin testuje arktyczny szlak - Gdańsk na trasie pilotażu

Do nabrzeża wpływa statek, który może zmienić szlaki handlu morskiego. W Gdańsku mówi się o testowym rejsie z Chin przez Arktykę, który trwał zaledwie kilka tygodni i ma zapowiedzieć regularne połączenia. Na miejscu widać zarówno logistyczne możliwości, jak i polityczne oraz środowiskowe pytania, które budzi nowa trasa.

  • Statek i pilotażowy rejs
  • Arktyczny Jedwabny Szlak i jego argumenty
  • Gdańsk jako przystanek na trasie

Statek i pilotażowy rejs

Do Portu Gdańsk zawinął 294-metrowy kontenerowiec Istanbul Bridge, pływający pod banderą Liberii. Ten statek opuścił port Ningbo-Zhoushan 23 września i po przepłynięciu przez Arktykę dotarł do brytyjskiego portu Felixstowe 13 października — podróż zajęła mu 20 dni. Po krótkich zawinięciach do Rotterdamu i Hamburga, statek zawitał do Gdańska, by stąd popłynąć dalej na Morze Śródziemne.

Spośród statków wpływających tego dnia do portu, było ich 31, a obecność tego konkretnego kontenerowca traktowana jest jako sprawdzian koncepcji handlowej, którą promują chińskie firmy i armatorzy obecni na rynku europejskim.

“Sukces pilotażu otwiera możliwość uruchomienia kolejnych regularnych połączeń w 2026 roku”

  • ATC Cargo

Arktyczny Jedwabny Szlak i jego argumenty

Idea Arktycznego Jedwabnego Szlaku pojawiła się w 2018 roku i dla Pekinu to nie tylko skrót geograficzny, ale potencjalna alternatywa logistyczna. Trasa arktyczna pozwala na skrócenie czasu rejsu — armatorzy mówią o 18–20 dniach w porównaniu z co najmniej 25 dniami koleją przez Azję i Europę oraz około 40 dni żeglugą przez Kanał Sueski. To oznacza szybsze dostawy i mniejsze zapotrzebowanie na paliwo w porównaniu z tradycyjnymi szlakami.

Jednak wykorzystanie tej drogi zależy od współpracy ze stroną rosyjską. Przeprawa jest na razie sezonowa i możliwa głównie od czerwca do końca października, bo poza tym okresem lody utrudniają żeglugę i konieczna jest pomoc lodołamaczy. Dla Chin trasa ma też kontekst bezpieczeństwa handlu — Kanał Sueski bywa przeciążony i narażony na blokady, co wzmocniło zainteresowanie alternatywami.

Gdańsk jako przystanek na trasie

Dla Gdańska zawinięcie pokładu próbnego ma znaczenie symboliczne i praktyczne. Miasto i port są kolejnym ogniwem w łańcuchu, który testuje nową logistykę między Azją a Europą. Dla operatorów portowych i firm spedycyjnych to także okazja do obserwacji, jak tego typu połączenia będą wpływać na natężenie ruchu, rozkład ładunków i popyt na terminalowe usługi.

Z drugiej strony ekologowie i organizacje klimatyczne przypominają, że szybkie topnienie lodów arktycznych to nie tylko szansa dla żeglugi, ale również ryzyko. Eksploatacja nowych tras i zwiększony ruch mogą prowadzić do zanieczyszczeń, które zagrożą arktycznej faunie i florze. Ruchy na rzecz utworzenia Arktycznego Rezerwatu Przyrody oraz apel o ograniczenie uprzemysłowienia tego obszaru pozostają więc ważnym głosem w dyskusji o przyszłości szlaku.

Obserwacja kolejnych rejsów w nadchodzących sezonach pokaże, czy pilotaż przełoży się na stałe połączenia handlowe i jak duży wpływ będą miały one na porty, jak ten w Gdańsku.

na podstawie: Urząd Miejski w Gdańsku.

Autor: krystian