Jak działają sprawcy ?

Tutaj reguły nie ma, ponieważ przestępcy ciągle modyfikują swoje metody oszustw. Najczęstsze zgłoszenia opisują takie działanie:

Z ofiarą kontaktuje się oszust podający się za pracownika banku, wprowadza swojego rozmówcę w błąd, przekonując, że jego dane zostały przechwycone i ktoś próbował przelać pieniądze z jego konta. Następnym krokiem w przestępczej grze jest przekonanie ofiary, aby zainstalowała na smartfonie bądź komputerze specjalna, bezpłatną aplikację. Jest to program, po zainstalowaniu którego oszuści mają zdalny dostęp do komputera lub smartfona i przejmują nad nim kontrolę. Padają też polecenia, aby akceptować otrzymywane wiadomości sms i ostatecznie zalogować się na swoje konto bankowe. Po zainstalowaniu aplikacji wszystkie operacje, w tym logowanie na kącie są widoczne dla oszustów. Od tej pory sprawcy mogą działać samodzielnie „w imieniu ofiary”, która najczęściej o niczym nie wie. Mogą wyprowadzić wszystkie pieniądze z rachunku oraz zaciągnąć kredyt.

Pamiętaj, aby chronić swoje dane osobowe, a także dane dostępu do kont takiej jak hasła czy loginy.

Nigdy nie podawaj tych danych innym osobom.

Jeżeli pojawią się u ciebie wątpliwości podczas rozmowy telefonicznej z pracownikiem banku, udaj się osobiście do oddziału i tam załatw swoją sprawę.

Jeżeli zostałeś oszukany, natychmiast zgłoś to policjantom, a także powiadom swój bank. Jeżeli zrobisz to dostatecznie szybko, możliwe, że transakcję będzie można zatrzymać.