Memling w Teatrze Wybrzeże - szaleństwo van der Goesa na Dużej Scenie w Gdańsku

Agata Duda-Gracz przenosi na Dużą Scenę Teatru Wybrzeże wizję Hugona van der Goesa — spektakl, w którym Marcin Miodek gra malarza pogrążonego w rozpaczy podczas pracy nad Sądem Ostatecznym. To okazja zobaczyć teatralną interpretację znanego tryptyku, gdy oryginał w Muzeum Narodowym w Gdańsku jest w renowacji.
- Zobacz w Gdańsku jak wyobraźnia malarza zamienia się w spektakl
- Poczuj ból Hugona van der Goesa w wykonaniu Marcina Miodka
- Wejdź w obraz - sprawdź scenografię i przesłanie spektaklu
Zobacz w Gdańsku jak wyobraźnia malarza zamienia się w spektakl
Reżyserka stawia w centrum nie tyle słynny obraz, co sam proces twórczy i upadek Hugona van der Goesa. Widzowie obserwują stopniową dekonstrukcję zmysłów bohatera — od żałoby po szaleństwo — i jednocześnie są wciągnięci w sceny, które przypominają obrazy Memlinga. Na Dużej Scenie Wybrzeża scenografia momentami przechodzi w żywy obraz, co podkreśla techniczne możliwości teatru i daje widzom wrażenie uczestnictwa w tworzeniu tryptyku.
Poczuj ból Hugona van der Goesa w wykonaniu Marcina Miodka
Marcin Miodek kreuje postać balansującą między dramatem a przerysowaną groteską. Van der Goes przeżywa osobisty koniec świata po śmierci żony i rosnącą nienawiść do Memlinga jako rywala — stąd napięcia, które napędzają akcję. Spektakl posługuje się satyrą i komedią, stawia różne wcielenia Jezusa jako sędziów, ale równocześnie punktuje mizoginię i patriarchalne układy. To przedstawienie, w którym emocje aktora i dramaturgia przeplatają się z czarnym humorem.
Wejdź w obraz - sprawdź scenografię i przesłanie spektaklu
Scenariusz miesza oniryzm z elementami delirycznymi; dialogi z postaciami znanymi z malarstwa są tu odtwarzane jako rozmowy, które mogły nigdy nie mieć miejsca, ale zyskują brutalną logikę wyobraźni. Duda-Gracz proponuje spektakl plastyczny, chwilami wulgarny i obrazoburczy, ale też zabawny i hipnotyzujący. W ten sposób przedstawienie odnosi się zarówno do globalnych lęków — wojny, końca świata — jak i do osobistych tragedii widzów, zachęcając do refleksji nad własnymi „końcami świata”. Lokalnym kontekstem jest fakt, że oryginalny Sąd Ostateczny można zwykle oglądać w Muzeum Narodowym w Gdańsku, dziś jednak wystawa jest niedostępna z powodu renowacji, co czyni teatralne spotkanie z Memlingiem szczególnie wartościowym.
na podstawie: Urząd Miejski w Gdańsku.
Autor: krystian