Port Północny czeka rozbudowa torów i nowe połączenia kolejowe

W Gdańsku podpisano porozumienie, które ma odciążyć ruch kolejowy przez Orunię i Olszynkę oraz przygotować Port Północny na wzrost przeładunków. Przed nami studium, projekty i wieloetapowa budowa infrastruktury kolejowej.
- Plan etapami i terminy prac
- Co mówią przedstawiciele rządu i portu
- Skala potrzeb i dotychczasowe działania PLK
Plan etapami i terminy prac
PLK rozpocznie przygotowania od studium wykonalności w latach 2026–2027, następnie w 2028 ruszy praca nad dokumentacją projektową, a w perspektywie do 2034 ma zostać rozpoczęta budowa kolejowej infrastruktury towarzyszącej rozbudowie Portu Północnego. Projekt obejmie modernizację istniejących linii, ich elektryfikację i budowę nowych odcinków; realizacja będzie zależna od zabezpieczenia finansowania i decyzji administracyjnych.
Co mówią przedstawiciele rządu i portu
„Aby były bardziej konkurencyjne już teraz trzeba planować inwestycje związane z poprawą przepustowości na liniach kolejowych. Z roku na rok zwiększa się liczba towarów, które są przeładowywane w porcie w Gdańsku. (…) Dziś transport w Porcie Północnym, można powiedzieć, że opiera się na jednym moście kolejowym i jednym moście drogowym”
Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
„Podpisane porozumienie między zarządcą narodowej sieci linii kolejowych a portem w Gdańsku to przykład udanej współpracy i rozsądnego planowania inwestycji infrastrukturalnych, niezbędnych dla transportu ładunków”
Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
„To dobra wiadomość przede wszystkim dla mieszkańców dzielnic Orunia i Olszynka. Bardzo się cieszę, że powstanie alternatywna droga wyjazdowa i wjazdowa do portu. Odciąży wyspę portową”
Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska
„Rozbudowujący się dynamicznie Port Północny potrzebuje nowej infrastruktury kolejowej: dodatkowych torów, bocznic i zwiększonej przepustowości stacji Port Północny. Obecna sieć już dziś staje się czynnikiem ograniczającym nasz rozwój”
Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk
Skala potrzeb i dotychczasowe działania PLK
W 2024 r. Port Gdańsk obsłużył ponad 355 tysięcy wagonów (dane dotyczą kontrahentów ZMPG). PLK w latach 2019–2024 przeznaczyła ponad 3 mld zł netto z instrumentu CEF na poprawę kolejowego dostępu do portów w Trójmieście, co pozwoliło na ruch dłuższych i cięższych pociągów. We wrześniu ogłoszono przetarg na zadanie „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew – Gdynia: odc. Pszczółki – Pruszcz Gdański”, którego zakończenie planowane jest na 2030 i które ma umożliwić oddzielenie ruchu towarowego od aglomeracyjnego.
na podstawie: Urząd Miejski w Gdańsku.
Autor: krystian

