Rozbiórka kładki na Zaspie rozpoczyna się, w jej miejscu powstanie system pięciu przejść

3 min czytania
Rozbiórka kładki na Zaspie rozpoczyna się, w jej miejscu powstanie system pięciu przejść

W Gdańsku startują prace, które zmienią sposób przechodzenia nad al. Jana Pawła II na Zaspie. Mieszkańcy zobaczą stopniową rozbiórkę dotychczasowej kładki i pojawienie się kilku nowych przepraw dostosowanych do pieszych, rowerzystów i osób z ograniczoną mobilnością. Prace będą prowadzone etapami z nocnymi pracami nad torami, by nie paraliżować tramwajów i ruchu w ciągu dnia.

  • Jak będą wyglądać nowe kładki na Zaspie
  • Harmonogram prac i technika rozbiórki
  • Zmiany w ruchu w Gdańsku i organizacja na miejscu

Jak będą wyglądać nowe kładki na Zaspie

Stara kładka nad al. Jana Pawła II zostanie zastąpiona systemem pięciu nowych przepraw zaprojektowanych tak, by nie wymagały wchodzenia po schodach. Nowe przejścia powstaną na wysokości jezdni, z przejściami dla pieszych i sygnalizacją przy przystankach tramwajowych. Dzięki temu piesi i rowerzyści oraz osoby z ograniczoną mobilnością mają zyskać wygodniejszy i bardziej bezbarierowy dostęp nad aleją.

25 października rozpoczynamy rozbiórkę istniejącej kładki nad al. Jana Pawła II na Zaspie. W jej miejscu powstanie pięć nowoczesnych kładek, które zapewnią wygodne i bezpieczne przejście przez aleję, bez barier architektonicznych” - Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Przejścia będą prowadzić także nad łącznicami i pojawi się naziemne przejście przez al. Rzeczypospolitej przy przystanku. Inwestycję realizuje firma Primost Południe, a umowa na wykonanie prac została podpisana 23 lipca. Wartość zadania to ponad 25 mln złotych.

Harmonogram prac i technika rozbiórki

Rozbiórka podzielona jest na dwa główne etapy. Pierwszy obejmuje fragment od strony Wrzeszcza i potrwa do końca 2025 roku. Drugi etap, obejmujący stronę od Przymorza, ma się rozpocząć w połowie 2026 roku, a cały zakres prac ma zostać zakończony w połowie 2027 roku.

Pierwsze nocne prace rozbiórkowe zaplanowano na drugą połowę listopada; potrwają około trzech tygodni i będą prowadzone w godzinach nocnych - od północy do godz. 4.30. Nad torami prace będą prowadzone w nocy, gdy tramwaje nie kursują, aby w dzień utrzymać komunikację. Montaż zaplecza budowy przewidziano pod filarami istniejącej kładki, wzdłuż al. Jana Pawła II.

Rozbiórka realizowana będzie etapami: przęsła są cięte na specjalnym rusztowaniu, opuszczane na ziemię, rozdrabniane i wywożone, by jak najmniej naruszać infrastrukturę torową i drogową.

Zmiany w ruchu w Gdańsku i organizacja na miejscu

Z początkiem prac, w sobotę 25 października, wprowadzona zostanie czasowa reorganizacja ruchu wokół skrzyżowania al. Jana Pawła II i al. Rzeczypospolitej. Ruch w kierunku ul. Czarny Dwór zostanie przekierowany na sąsiednią jezdnię, a niektóre relacje skrzyżowania, w tym skręt w lewo z ul. Rzeczypospolitej, będą czasowo wyłączone. Objazdy pojawią się na najbliższych skrzyżowaniach i będą odpowiednio oznakowane.

25 października wprowadzamy zmiany w organizacji ruchu w rejonie kładki nad al. Jana Pawła II. Ruch w kierunku ul. Czarny Dwór zostanie przekierowany na sąsiednią jezdnię, a część relacji skrzyżowania, w tym skręt w lewo z ul. Rzeczypospolitej, będzie czasowo wyłączona” - Agata Lewandowska, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym.

Sygnalizacje świetlne w obszarze prac są zintegrowane z systemem Tristar, co pozwala na bieżące dostosowywanie sterowania ruchem. Prace na al. Jana Pawła II zostały skoordynowane z robotami na ul. Czarny Dwór; rozbiórka ruszy po zakończeniu prac na tej ulicy, aby zminimalizować utrudnienia.

Miasto zapowiada bieżące informowanie o kolejnych etapach i zmianach w organizacji ruchu. Priorytetem jest bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców oraz utrzymanie dostępu do przystanków tramwajowych przez cały czas trwania prac.

na podstawie: UM Gdańsk.

Autor: krystian