Port Gdańsk rośnie i broni kraju - Sikorski o zagrożeniach i nowych inwestycjach

Wicepremier Radosław Sikorski odwiedził teren portu w Gdańsku i ostrzega przed atakami na infrastrukturę, podczas gdy rząd i zarząd portu przyspieszają inwestycje — od terminali kontenerowych po pływający gazoport i terminal zbożowy.
- Zobacz jak Gdańsk wzmacnia port i bezpieczeństwo
- Postaw na inwestycje i nowe terminale
- Co to znaczy dla Gdańska i regionu
Zobacz jak Gdańsk wzmacnia port i bezpieczeństwo
W poniedziałek w Porcie Gdańsk trwała prezentacja największych bieżących projektów infrastrukturalnych. Wicepremier Radosław Sikorski podkreślił znaczenie portów dla zaopatrzenia Ukrainy i podań surowców energetycznych do Polski oraz zwrócił uwagę na rosnące zagrożenia dla infrastruktury krytycznej w regionie Morza Bałtyckiego.
“Są przerywane kable podwodne, także rurociągi. Przez Bałtyk przepływa rosyjska „flota cieni”, która finansuje zbrodniczą wojnę w Ukrainie”
Radosław Sikorski
W oficjalnych wystąpieniach uczestniczyli także Arkadiusz Marchewka z Ministerstwa Infrastruktury oraz przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Według danych prezentowanych na miejscu, polskie porty w 2024 roku osiągnęły rekordowy wynik przeładunków kontenerów przekraczający 3,27 mln TEU.
Postaw na inwestycje i nowe terminale
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że w budżecie na przyszły rok zarezerwowano 2,4 mld zł na gospodarkę morską, czyli o ponad 400 mln zł więcej niż w poprzednim roku. Na terenie portu trwają lub ruszają projekty o bezpośrednim wpływie na zdolności przeładunkowe i bezpieczeństwo energetyczne kraju.
W Porcie Gdańsk realizowane są między innymi:
- otwarcie terminala T3 w Baltic Hub, które ma zwiększyć przepustowość kontenerową i napędzić dalszy wzrost przeładunków;
- budowa terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, skąd wkrótce wypłyną jednostki dostarczające elementy inwestycji PGE;
- budowa pływającego gazoportu typu FSRU z udziałem spółki Gaz-System;
- rozpoczęcie budowy terminala zbożowego, który ma zwiększyć zdolności przeładunkowe o blisko 1 mln ton do końca przyszłego roku, a kolejne etapy zaplanowano do 2027 i 2028 roku.
“Jest to niezwykle istotne bowiem, terminal będzie w stu procentach terminalem należącym do skarbu państwa. Inwestycję realizuje spółka należąca do Zarządu Morskiego Portu Gdańsk”
Arkadiusz Marchewka
Co to znaczy dla Gdańska i regionu
Rozbudowa terminali i rozwój infrastruktury energetycznej mają umocnić pozycję Gdańska jako ważnego węzła logistycznego na Bałtyku. Z perspektywy gospodarczego bezpieczeństwa porty zapewniają nie tylko przepływ towarów, ale także strategiczne możliwości dywersyfikacji dostaw energii i żywności.
Na miejscu zarząd portu oraz inwestorzy przekonywali, że realizowane projekty będą stopniowo zwiększać powierzchnię i zdolności przeładunkowe — według zapowiedzi inwestycja związana z terminalem instalacyjnym powiększy port o ponad 20 ha lądu. To element planu, który ma utrzymać dynamikę wzrostu i obsłużyć rosnące wolumeny handlu w nadchodzących latach.
na podstawie: Urząd Miejski Gdańsk.
Autor: krystian